De Volkswagen groep introduceerde recent een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn en die heeft ook zijn weg gevonden naar de Seat Tarraco. Een zeer ruime SUV met een zeer laag verbruik, dat lijkt een winnende combinatie. Wij deden de test met de Tarraco e-Hybrid FR.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Met een lengte van 4,735 meter is de Tarraco Seat’s grootste SUV. Het gaat uiteraard niet om een volledig nieuw ontwikkeld model, maar wel om de Spaanse interpretatie van de Tiguan Allspace en Skoda Kodiaq. Het ontwerp sluit naadloos aan bij de huidige designtaal van Seat met de kenmerkende koplampen en grille. Achteraan zijn de achterlichten net als bij de Leon met elkaar verbonden via een led-strip.
Seat levert de Tarraco e-Hybrid momenteel enkel in combinatie met de twee hoogste uitrustingsniveaus Xcellence en FR. Wij reden met de FR en dat levert enkele leuke upgrades op voor het exterieur. Zo zijn er 20-inch velgen, een sportieve achterspoiler, FR-uitlaatpijpen en sportievere bumpers.
Onder de kap van de Seat Tarraco e-Hybrid vinden we een 1.4 TSI met 150 pk en een elektromotor van 117 pk. Het resultaat is een systeemvermogen van 245 pk en 400 Nm koppel. Schakelen gebeurt via een 6-traps DSG automaat. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij van 13 kWh. Laden aan 2,3 kW neemt bijgevolg zo’n 5,5 uur in beslag. Seat belooft een WLTP verbruik tussen 1,6 en 2,1 l/100 km.
De aankleding van het interieur is in de basis nogal zakelijk. Op zich is daar niets mis mee want de ergonomie is goed, alles functioneert naar behoren en het geheel geeft een robuuste indruk. Toch zijn we blij met onze FR-uitvoering want het sportstuur met afgeplatte onderkant en de sportieve zetels met oranje stiksels vrolijken de boel behoorlijk op.
Via een draaiknop kan je kiezen uit vier rijmodi: Eco, Normal, Sport en Individual. In een grote SUV als de Tarraco voel je echter niet meteen de neiging om de Sport stand te selecteren. Grote verschillen waren ook niet meteen merkbaar dus bleef de knop al snel op Normal staan.
Op het digitaal instrumentenpaneel kan je instellen welke gegevens je wil zien. Ook de navigatie kan daar mooi worden afgebeeld zodat je niet steeds naar het centrale infotainmentscherm moet kijken. Dat infotainment van Seat heeft niet de meest intuïtieve lay-out, maar na een dag raak je er wel aan gewend. Wel goed is de reactiesnelheid van het touchscreen.
Helaas is ook de Tarraco al deels ten prooi gevallen aan de "fysieke knoppen-fobie" van de Volkswagen groep. De climate control blindelings bedienen is quasi onmogelijk door de nieuwe aanraakgevoelige knoppen die bovendien wat laag gepositioneerd zijn. Het duurt daardoor gewoon te lang om de gewenste temperatuur te vinden.
We zeiden het al, de Tarraco is Seat’s grootste SUV en dat wordt meteen duidelijk wanneer we op de achterbank plaatsnemen. Zowel de hoofd- als beenruimte zijn vorstelijk. Hetzelfde verhaal in de koffer: daar is plaats voor minimaal 610 liter aan bagage. Je kan de achterbank echter nog verschuiven voor meer kofferruimte of gewoon neerklappen zodat het koffervolume toeneemt tot bijna 1.700 liter. Ben je soms onderweg met meer dan vijf personen, dan bestaat er een 7-zits versie van de Tarraco. Die is echter niet leverbaar als plug-in hybride.
Ondanks de FR-badge op de achterklep verwachtten we niet meteen een sportief rijgedrag bij een SUV van 1,9 ton en dat blijkt ook terecht. Als je het gaspedaal indrukt gaan zowel de elektromotor als verbrandingsmotor aan het werk, maar je hebt niet het gevoel dat ze samen 245 pk kunnen leveren. De aandrijflijn volstaat wel om vlot met het verkeer mee te kunnen, maar sportieve ambities heeft de SUV niet. Verder is de Tarraco erg comfortabel en eens op snelheid ook stil dankzij de elektromotor die het meeste werk opknapt.
Dat brengt ons wel bij een nadeel van dit type SUV in combinatie met een plug-in hybride aandrijflijn. De Tarraco is zodanig ruim dat hij je als het ware uitnodigt voor langere ritten. De relatief kleine batterij zorgt in praktijk echter maar voor een elektrisch rijbereik van zo’n 45 kilometer waardoor de Tarraco e-Hybrid eigenlijk beter tot zijn recht komt bij vele, kortere verplaatsingen zodat je de batterij telkens kan opladen. Doe je dat niet en is de batterij leeg, dan gaat het verbruik snel de hoogte in en verliest de plug-in hybride aandrijflijn zijn nut. Bij een volgende generatie zou een iets grotere batterij dan ook welkom zijn.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag kan je al een Tarraco configureren voor 35.740 euro. Concreet krijg je dan een Tarraco Style met een 150 pk sterke 1.5 TSI die gekoppeld wordt aan een manuele zesbak. De Tarraco e-Hybrid in combinatie met het sportieve FR-uitrustingsniveau wordt aangeboden vanaf 50.089 euro en zal vooral zakelijke rijders weten te charmeren. De plug-in hybride is namelijk 100% fiscaal aftrekbaar.
Dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn kan de Tarraco e-Hybrid niet alleen uitpakken met veel ruimte en comfort, maar ook met een zeer laag verbruik. Tenminste als je de batterijen vaak genoeg oplaadt en dagelijks geen al te lange ritten aflegt. De SUV is 100% fiscaal aftrekbaar en vormt dus vooral voor zakelijke rijders een interessante aanbieding. Heb je een ruimer budget, overweeg dan zeker de FR-uitvoering. De visuele extra’s voor het exterieur en interieur toveren deze SUV om tot een sportieve en stoere verschijning.
Pluspunten
- Erg ruim en comfortabel
- Sportieve extra’s FR-uitrustingsniveau
- Erg zuinig
Verbeterpunten
- Geen fysieke knoppen climate control
- Beperkt elektrisch rijbereik
- E-Hybrid niet te combineren met 7 zitplaatsen
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Seat Tarraco. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.