De Subaru Forester is al sinds 2019 verkrijgbaar als Comfort, Luxury en Premium, maar eerder dit jaar voegde het merk daar de Sport uitvoering aan toe. Hoog tijd dus voor een testrit met deze avontuurlijke SUV.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De nieuwe Forester Sport maakt gebruik van dezelfde motor als de andere uitvoeringen van de SUV, namelijk een 2.0i e-BOXER. Dat is een hybride waarbij een 150 pk sterke benzinemotor ondersteund wordt door een elektromotor van 16,7 pk. Naast de boxermotor staat Subaru natuurlijk bekend voor zijn modellen met permanente vierwielaandrijving. Dat is bij deze Forester niet anders. Schakelen gebeurt automatisch via de Lineartronic CVT.
Goed, we weten nu dat het woordje “Sport” geen extra pk’s oplevert, maar het sportieve kantje van deze uitvoering uit zich wel op andere vlakken. Zo vallen meteen de oranje accenten op aan de bumpers, zijprofielen en dakdragers. In het geval van onze testwagen zorgt dit voor een mooi contrast met de Magnetite Grey Metallic koetswerkkleur. Verder krijgt de Forester Sport steeds een zwarte grille en 18-inch lichtmetalen velgen.
Binnenin gaat Subaru verder op de ingeslagen weg met oranje accenten rond de ventilatieroosters, voor het schakelpaneel en de stiksels van de bekleding. Die laatste is trouwens anders dan bij de andere versies, de Sport krijgt namelijk een waterafstotende sportbekleding.
Subaru heeft waarschijnlijk één van de kortste optielijsten want als vanouds behoort heel wat tot de standaarduitrusting. Elke Forester is uitgerust met een infotainmentsysteem met 8-inch display dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. De instrumentencluster bestaat nog uit analoge klokjes, maar tussenin zit wel een 4,2-inch kleurenschermpje dat de belangrijkste informatie weergeeft. Centraal bovenaan het dashboard is nog een tweede display waar je onder meer de wisselwerking van de benzine- en elektromotor kan volgen.
Tot slot pakt Subaru nog uit met standaard EyeSight rijhulp. Dit systeem bestaat uit twee camera’s aan weerszijden van de achteruitkijkspiegel en grijpt in wanneer nodig. Inbegrepen veiligheidssystemen zijn onder andere Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist en Lead Vehicle Start Alert. Ook kan de SUV automatisch een remingreep doen bij het achteruitrijden wanneer er een obstakel zou zijn.
Bovenop deze standaarduitrusting kan de Forester Sport rekenen op de eerder vermelde oranje accenten en 18-inch velgen, maar ook spiegels en deurgrepen in koetswerkkleur, ledverlichting in de koffer en op de achterklep en enkele Sport-labels in het interieur.
Laat ons eerlijk zijn, je koopt geen Subaru voor zijn sprankelend design. Bij het Japanse merk gaat functionaliteit voor alles en daar zijn ze nog steeds heer en meester in. Denk maar aan de makkelijke toegankelijkheid door de grote, breed openzwaaiende deuren en de meer dan uitstekende hoofd- en beenruimte achterin. Of kijk maar naar het kunststof plaatje dat Subaru voorzien heeft naast de achterzetels om daar je voet te zetten zodat je makkelijk aan de dakrails kan.
Wellicht let je er na een tijdje iets minder op, maar de werking van de CVT zorgt toch voor wat irritaties. Afhankelijk van hoe stevig je het gaspedaal induwt, springt de motor naar een hoog toerental en blijft daar tot je het gaspedaal wat lost. Dat hoort bij de werking van een CVT, maar echt overtuigen doet het systeem nog steeds niet.
Bij stapvoets verkeer gaat de elektromotor aan het werk en ook bij het accelereren zorgt deze voor wat ondersteuning. Alles ligt echter in handen van software, je kan niet zelf een elektrische rijmodus selecteren. Wel zijn er rijmodi aanwezig voor eventuele uitstapjes naast het asfalt. De Forester kan dan ook uitstekend uit de voeten op een off-road parcours.
We rijden dan wel in de Sport-uitvoering, toch is het onderstel eerder afgesteld op comfort en dat is een keuze die het doelpubliek van deze SUV wel zal kunnen waarderen. Dit is geen WRX STI om door de straten mee te scheuren, wel een praktische SUV die met zijn 150 pk voldoende vlot mee kan in het verkeer.Voor een Subaru Forester betaal je in België minimaal 35.995 euro. Voor de nieuwe Sport uitvoering loopt dat op naar 43.995 euro. Dat is stevig, maar heel wat zaken behoren wel al tot de standaarduitrusting dus hou daar rekening mee wanneer je prijzen bij andere merken vergelijkt.
De concurrentie in deze klasse van SUV’s is groot en de Forester heeft geen flitsend design of premium interieur om mee uit te pakken. Het is vooral een SUV die je na een tijdje zal kunnen waarderen omwille van zijn praktische bruikbaarheid en comfort. En wil je toch echt een iets spannender ontwerp, denk dan aan de nieuwe Forester Sport. In de Verenigde Staten zijn ze al lang overtuigd, daar vliegt de Forester als zoete broodjes over de toonbank. Hier bij ons blijft de SUV voorlopig een zeldzame verschijning en dat is ergens best onterecht.
Pluspunten:
- Standaard EyeSight rijhulp
- Erg praktisch
- Form follows function: alles is erg praktisch en logisch
- Off-road kwaliteiten
- Sport uitvoering zorgt voor leuke accenten
Verbeterpunten:
- Een paar extra pk’s had bij deze Sport zeker niet misstaan
- CVT kan luidruchtig zijn
- Goedkoop aanvoelende knopjes voor bediening infotainmentsysteem
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Subaru Forester. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.