Subaru introduceerde in 2021 een gloednieuwe generatie van de Outback, sinds jaar en dag dé stationwagon bij uitstek voor avontuurlijke ritten. Autotijd zoekt uit of de nieuwe Outback nog steeds aan die verwachtingen kan voldoen.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De ontwerpen van Subaru zijn nooit baanbrekend, maar het nieuwe design van de Outback is wel degelijk een mooie vooruitgang. De Outback krijgt moderne led-koplampen, een leuke grille en ook de achterzijde is best knap. Uiteraard verliest Subaru het stoere en avontuurlijke aspect niet uit het oog. Daarvoor zorgen de hogere bodemvrijheid, standaard dakdragers en kunststof panelen bij de bumpers en wielkasten.
De vorige Outback was al geen kleine wagen, maar de nieuwe generatie doet er nog een schepje bovenop. Met een lengte van 4,87 meter en hoogte van 1,675 meter moet de Outback niet onderdoen voor menig SUV.
Het interieur van de Outback oogt een stuk strakker dankzij de komst van een 11,6-inch groot, verticaal geplaatst touchscreen. De menustructuur van het infotainment had iets intuïtiever mogen zijn en ook de lay-out zorgt niet meteen voor een wauw-effect. Storen doet het echter niet, zeker aangezien zowel Apple CarPlay als Android Auto standaard worden ondersteund. Subaru verdient trouwens een pluim voor de fysieke knoppen die het touchscreen flankeren. Snel de binnentemperatuur of het radiovolume regelen gaat op die manier moeiteloos.
Het toevoegen van een groot modern touchscreen was waarschijnlijk al gek genoeg voor Subaru want de rest van het interieur blijft trouw aan het eerder klassieke recept met bijvoorbeeld analoge klokjes in het instrumentenpaneel. Subaru besteedt liever aandacht aan ergonomie, materiaalgebruik en bouwkwaliteit, drie aspecten waarop deze Outback ook effectief hoog scoort.
De forse buitenmaten vertalen zich in een ruim interieur. Aan hoofd- en beenruimte geen gebrek en ook de koffer is met 522 liter erg praktisch. Klap je de achterbank neer, dan krijg je een bagageruimte van maximaal 1.822 liter.
Over de koffer gesproken, Subaru pakt nog uit met een interessant nieuwtje. De kofferklep van de nieuwe Outback kan je namelijk openen door met je elleboog langs het merklogo te bewegen. Bij de eerste poging was het nog even zoeken, maar nadien werkte het feilloos. Veel praktischer dan de voetbediening bij heel wat concurrenten.
Nu elektrische wagens steeds meer gemeengoed worden, dreigt Subaru weldra één van zijn unique selling points te verliezen. We hebben het natuurlijk over de befaamde boxermotor. Liefhebbers kunnen echter opgelucht ademhalen want onder de motorkap van de Outback vinden we een 2.5 liter boxermotor, een blok dat voor 90 procent uit nieuwe onderdelen bestaat en goed is voor 169 pk en 252 Nm koppel. Deze benzinemotor moet het voorlopig wel stellen zonder mild hybrid technologie. Het WLTP-verbruik bedraagt daardoor zo’n 8,6 l/100 km en de CO2-uitstoot ligt op 193 g/km. Permanente vierwielaandrijving, één van de paradepaardjes van Subaru, behoort uiteraard nog steeds tot de standaarduitrusting.
De Outback rijdt zeer comfortabel en dat is te danken aan het nieuwe Subaru Global Platform. Hierdoor is de koetswerkstijfheid namelijk flink toegenomen. In combinatie met een aangepaste vering worden rijgeluiden en trillingen beter gefilterd en worden schokken erg goed opgevangen.
Mocht je je afvragen of de boxermotor nog steeds gekoppeld is aan een CVT versnellingsbak, dan zorgt een welbekend geluid bij de eerste acceleratie meteen voor het antwoord. Uiteraard gaat het om de door Subaru zo geliefde Lineartronic CVT. Jammer genoeg klinkt deze CVT nog steeds niet als muziek in onze oren, al heeft Subaru duidelijk werk gemaakt van een betere geluidsisolatie. Binnenin is het daardoor een stuk stiller.
Met slechts één beschikbare motorisatie voor de Outback neemt Subaru een risico. Kan de 2.5 liter boxermotor een potentiële klant niet bekoren, dan wordt die eigenlijk gedwongen in de armen van de concurrentie. Met het vermogen van 169 pk is alvast niets mis. Hoewel de vorige generatie net iets krachtiger was komt je tijdens het rijden nooit power te kort. Wel jammer is het gebrek aan een vorm van mild hybrid ondersteuning. Niet zozeer voor de prestaties, maar wel voor het verbruik. Dat ging tijdens onze testrit vlotjes naar 8,8 liter per 100 kilometer.
Gelukkig zijn er andere zaken waarmee de Outback wel kan overtuigen. De uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting is daar een voorbeeld van. Subaru levert de wagen standaard met EyeSight, een verzamelnaam voor veiligheidssnufjes zoals Advanced Adaptive Cruise Control, Advanced Emergency Braking Assist, Autonomous Emergency Steering en Traffic Sign Recognition. Kortom, zoals de naam aangeeft geldt dit echt als een extra paar ogen voor de bestuurder. Dat is nog niet alles want Subaru kan ook pronken met Reverse Automatic Braking en een Rear Seat Reminder.
De enige kanttekening bij EyeSight is dat het systeem soms te hard zijn best doet. Zo kregen we meer dan eens de melding “Obstacle detected” bij een lichte bocht (voorbeeld op 2:15 in onze POV video onderaan).
Tenslotte nog een pluim voor het zicht rondom de wagen want dat is uitstekend. We hebben het wel eens anders gezien bij de concurrentie.
Subaru biedt drie uitvoeringen aan van de Outback. De vanafprijs bedraagt 39.995 euro voor de Comfort uitvoering. Geef je de voorkeur aan wat sportieve accenten, dan kan je de Sport uitvoering bestellen voor minimaal 41.995 euro. Wij reden met de Outback Premium, de meest luxueuze uitvoering die 46.995 euro moet kosten.
De Outback mag dan wel een rol in de marge spelen, de modelnaam staat als een huis en blijft ook bij de vijfde generatie trouw aan de identiteit die deze Subaru zo uniek maakt. Het meest verfijnde interieur hoef je niet te verwachten en ook het verbruik blijft een werkpunt. Wel gooit de Outback hoge ogen op vlak van veiligheid, degelijkheid en betrouwbaarheid. Koppel dat aan de terreinwaardige capaciteiten en je krijgt een praktische stationwagon die je probleemloos naar elke bestemming brengt.
Pluspunten
- Materiaalgebruik
- Ergonomie
- Standaard veiligheidsuitrusting
Verbeterpunten
- Slechts één motorisatie
- Verbruik
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Subaru Outback. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.