In de zomer van 2020 kondigde Suzuki de vernieuwde Swift Sport aan. De komst van een nieuwe milde hybride aandrijflijn kan de rijeigenschappen sterk beïnvloeden. Een uitstekend moment dus voor een test met deze compacte sportieveling.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Ook al draait de Suzuki Swift in zijn basis al enige jaren mee, het design is en blijft tijdloos. De Swift Sport beschikt bovendien over voldoende interessante eyecatchers. Van de grotere grille en de bumpers en side skirts in carbon-look tot de leuke velgen en dubbele uitlaat, het past allemaal perfect bij het karakter van dit type wagens.
De lakkleur van onze testwagen vormt de kers op de taart. "Burning Red Pearl" is de naam en naar onze bescheiden mening een echte aanrader.
Ook binnenin heeft Suzuki zijn best gedaan om het de bestuurder en passagiers zo aangenaam mogelijk te maken. Sportieve elementen zijn de stoffen sportzetels met rode stiksels en rode accenten in de deurpanelen en op het dashboard. Ook de (analoge) tellers achter het stuur krijgen trouwens een rode achtergrond.
Een kleine domper op de sportieve feestvreugde is het infotainmentsysteem dat anno 2022 toch echt aan een update toe is. Hetzelfde geldt voor het 7-inch touchscreen dat gedateerd aanvoelt. De aanwezigheid van Apple CarPlay en Android Auto is wel een opsteker. Verder vind je in de Swift veel harde plastics, al komt dat in dit segment wel vaker voor.
Met zijn lengte van 3,89 meter is de Swift Sport vrij compact ten opzichte van zijn directe concurrenten. De kofferinhoud blijft dan ook beperkt tot 265 liter, al kan je de achterbank wel neerklappen. Hou ook rekening met een vrij hoge tildrempel.
Op de achterklep van de Swift Sport prijkt de badge "Hybrid". Dat is echter wat optimistisch want de wagen krijgt louter milde hybride ondersteuning. Zuiver elektrisch rijden is dus niet mogelijk.
Suzuki windt er geen doekjes om. De toevoeging van een mild hybrid systeem was geen geniale ingeving van de Japanners, maar gewoonweg noodzakelijk om aan de strengere uitstootnormen te blijven voldoen. Het resultaat is een 1.4 BoosterJet benzinemotor, ondersteund door een 48V elektromotor en 48V lithium-ion batterij. Tegen de trend in daalt het vermogen met 11 pk naar 129 pk ten opzichte van de vorige versie. Ter compensatie stijgt het koppel door de elektrificatie wel van 230 naar 235 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 9,1 seconden, 1 seconde meer dan voorheen.
Ook niet onbelangrijk: wie nu een Swift Sport bestelt rijdt een stuk zuiniger dan voorheen. Het officiële WLTP-cijfer bedraagt namelijk 5,6 l/100 km met een CO2-uitstoot van 125 g/km.
Tot zover de theorie, maar wat geeft dat nu in praktijk? Wel, aan koppel in elk geval geen gebrek. Al na de eerste kilometers achter het stuur van de Swift Sport merken we dat de wagen door zijn elektrificatie erg vlot accelereert. Ook de handgeschakelde zesbak met korte versnellingspook weet meteen te overtuigen. Hoewel de sprint van 0 naar 100 km/h een seconde langer duurt dan voorheen, merken we daar op de gemiddelde Vlaamse weg eigenlijk weinig van. De Swift Sport blinkt vooral uit in bochtige wegen waar je echt het maximale uit de milde hybride aandrijflijn en handbak kan halen. Bovendien weegt deze wagen slechts iets meer dan 1.000 kilogram waardoor je met amper 129 pk toch kan spreken over een flinke dosis rijplezier.
Speels en vlot zijn woorden die komen bovendrijven tijdens het rijden, maar tegelijk heeft Suzuki duidelijk ook voldoende aandacht besteed aan comfort. Het is bijvoorbeeld niet zo dat de ophanging extreem hard is afgesteld. Hetzelfde geldt voor de sportieve zetels. De stoffen exemplaren bieden veel steun, maar zitten ook erg comfortabel voor langere afstanden.
Het gemiddeld verbruik na onze testweek klokte af op 6,2 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een semi hot hatch die we bij momenten flink de sporen gaven. In een rit met zowel stads- als snelwegen waarbij we echt zuinig omsprongen met het gaspedaal noteerden we zelfs 5,3 liter. Dat is zowaar drie tienden onder de opgegeven WLTP-waarde van 5,6 l/100 km.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag vraagt Suzuki precies 22.299 euro voor de Swift Sport die overigens kan rekenen op een zeer uitgebreide standaarduitrusting. De gewone Swift staat al in de Belgische showrooms vanaf 14.699 euro.
Het aantal sportieve modellen in het B-segment kan je stilaan op één hand tellen, maar Suzuki zet terecht door met de Swift Sport. De nieuwe milde hybride aandrijflijn en handgeschakelde zesbak zorgen voor een flinke dosis rijplezier in combinatie met verrassend sterke verbruikscijfers. Verwacht geen hot hatch à la Fiesta ST, maar wel een betaalbare semi hot hatch die naast puike rijeigenschappen ook het nodige comfort biedt.
Pluspunten
- Flinke dosis rijplezier
- Tijdloos design exterieur
- Zuiniger dan ooit
Verbeterpunten
- Infotainmentsysteem en -scherm
- Harde plastics interieur
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Suzuki Swift. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.