Eind vorige maand kon de Europese pers in Barcelona kennismaken met de Toyota Aygo X, een nieuwe compacte urban crossover in het A-segment. Maken andere merken een fout door dit segment massaal te verlaten? Autotijd ging op pad met de Aygo X en zocht het uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Heel wat autofabrikanten staan op het punt om het A-segment te verlaten. Door de steeds strengere veiligheidseisen zou de ontwikkeling te duur worden en de winstmarges vervolgens te klein. Toyota wil echter het tegendeel bewijzen en presenteert de nieuwe Aygo X.
Die laatste letter verraadt het al, de Aygo X (spreek uit als “Cross”) hoort voortaan thuis in de populaire categorie van crossovers. Het verschil in hoogte met de vorige generatie bedraagt 6,5 centimeter en de bodemvrijheid groeit met 1,1 centimeter. Ook de andere buitenmaten nemen trouwens fors toe. Zo is de Aygo X precies 3,7 meter lang. Daarmee behoort de wagen nog steeds tot het A-segment, maar het verschil met zijn voorganger bedraagt maar liefst 23,5 centimeter. Hetzelfde verhaal voor de breedte, die neemt met 12,5 centimeter toe. Uiteraard heeft dat positieve gevolgen voor de interieurruimte, maar daarover later meer.
Achteraan is de familieband met de vorige Aygo meteen duidelijk door de glazen kofferklep en verticale achterlichten. Vooraan kiest Toyota dan weer voor een geheel nieuw design met grote C-vormige koplampen en een stoere bumper. In profiel lijkt het ontwerp een voorwaartse beweging te suggereren. Kijk maar naar de raamlijn of de vorm van de kunststof panelen rond de wielkasten. Verder valt de vorm van de deur achteraan op en bij onze “Chilli” rode testwagen wordt dat effect nog versterkt door het tweekleurige koetswerk. Desgewenst kan je de Aygo X trouwens ook bestellen in één kleur. Ook interessant: Toyota biedt de Aygo X aan met een canvasdak. De Fiat 500C heeft dus niet langer het rijk voor zich alleen.
Bij compacte stadswagens verwacht je geen saai grijs interieur en dat heeft Toyota goed begrepen. Net als bij de vorige generatie keert de koetswerkkleur terug op enkele interieurpanelen en in de bekleding van de voorste zetels. In het instrumentenpaneel zit nog een analoge snelheidsmeter, aangevuld met een schermpje voor de andere gegevens. Eenvoudig en duidelijk, meer hoeft dat niet te zijn. Onze testwagen was uitgerust met het optionele 9-inch infotainmentscherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Lagere uitrustingsniveaus krijgen een exemplaar van 7- of 8-inch. Ook de veiligheid gaat er sterk op vooruit dankzij de introductie van Toyota Safety Sense, een uitgebreide reeks van veiligheids- en rijhulpsystemen.
De achterbank is duidelijk meer basic, zowel qua bekleding als comfort. Deze plaatsen zijn dan ook eerder bedoeld voor korte ritjes met de kids of om enkele spullen op te bergen. Diezelfde kids moeten wel even opletten met de zijruiten. Deze kunnen namelijk enkel geopend worden via een soort kliksysteem waarbij je goed moet uitkijken dat je vingers er niet tussen komen te zitten (zie onze videoreview vanaf 1:38).
Qua kofferinhoud hoef je in dit segment uiteraard geen wonderen te verwachten. Door de toegenomen buitenmaten profiteer je echter toch van 60 liter extra kofferruimte, goed voor een totaal van 231 liter. Klap je de achterbank neer, dan creëer je een vrij vlakke laadruimte met plaats voor 829 liter bagage. Wat we wel missen is een greep of hendel aan de binnenkant van de kofferklep om de koffer te sluiten.
Toyota levert de Aygo X met één benzinemotor met 72 pk en 93 Nm koppel. Een hybride versie staat niet op de planning. De overhangen zouden dan groter moeten worden zodat je uiteindelijk eindigt met een kopie van de hybride Yaris Cross. Ook zou de wagen dan te zwaar worden en bijgevolg niet efficiënter zijn dan de huidige benzineversie. Want efficiënt, dat is de Aygo X wel. Volgens de WLTP is een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 kilometer mogelijk in combinatie met de manuele vijfbak en 4,9 l/100 kilometer met de CVT automaat.
Wat meteen opvalt bij het instappen is de hogere zitpositie. Het verschil met de vorige Aygo bedraagt 5,5 centimeter zodat je effectief duidelijk een beter zicht hebt op andere weggebruikers dan voorheen. Ook het verschil qua interieurruimte is groot, zeker door de toegenomen breedte. Als bestuurder krijg je echt bijna het gevoel van met een Yaris op pad te zijn.
De besturing van de Aygo X is voldoende direct en de wagen blijft opvallend vlak in de bochten. Keerzijde van de medaille is dat de ophanging misschien iets te strak is afgesteld voor de gemiddelde staat van onze Belgische wegen. Aan hoge snelheid door de bochten scheuren zal je sowieso niet doen met deze stadswagen. 72 pk en 93 Nm is weliswaar voldoende in de natuurlijke habitat van de Aygo X (lees: de stad), maar op een deel van het testparcours in de bergen achter Barcelona hadden we wel wat extra power kunnen gebruiken.
Ondanks die passage in de bergen waren we na de rit blij verrast met het gemiddeld verbruik. Voor de versie met handgeschakelde vijfbak belooft Toyota een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km (WLTP). De realiteit wijkt daar vrijwel niet van af. Wij klokten namelijk af op 4,9 l/100 kilometer. De opgegeven cijfers zijn dus zeker haalbaar.
Na de rit met de manuele vijfbak kregen we ook de gelegenheid om de versie met CVT automaat te testen. Naast een iets hoger verbruik en dito prijskaartje is het typische CVT-geluid bij acceleraties het grootste verschil tussen beide versnellingsbakken. Wil je beide versies zelf vergelijken, bekijk dan zeker onze POV rijvideo’s hieronder.
Op het ogenblik van de publicatie van dit testverslag staat de Aygo X in de Belgische showrooms vanaf 15.840 euro. Je krijgt dan de naamloze instapversie met een handgeschakelde vijfbak. Voor de versie met CVT automaat betaal je minimaal 18.230 euro.
Peugeot en Citroën hadden geen zin meer in een vervolg op de 108 en C1, maar Toyota zet door met de compleet nieuwe Aygo X. Het resultaat is een frisse verschijning met een fraai interieur, volwassen rijeigenschappen, een laag verbruik en een uitgebreide reeks aan veiligheidssystemen. Een compleet pakket dus dat met zijn transformatie tot mini crossover perfect lijkt aan te sluiten bij de huidige wensen van klanten. Kortom, het A-segment leeft!
Pluspunten
- Geslaagde transformatie tot mini crossover
- Puike rijeigenschappen
- Materiaalgebruik en bekleding interieur
Verbeterpunten
- Iets te hard geveerd
- Geen hendel of greep aan binnenzijde kofferklep
- Gebrek aan power in Barcelonese bergen
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Aygo X. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.