Test Toyota Aygo X (2022)

Test Toyota Aygo X (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 11-04-2022

Eind vorige maand kon de Europese pers in Barcelona kennismaken met de Toyota Aygo X, een nieuwe compacte urban crossover in het A-segment. Maken andere merken een fout door dit segment massaal te verlaten? Autotijd ging op pad met de Aygo X en zocht het uit.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Heel wat autofabrikanten staan op het punt om het A-segment te verlaten. Door de steeds strengere veiligheidseisen zou de ontwikkeling te duur worden en de winstmarges vervolgens te klein. Toyota wil echter het tegendeel bewijzen en presenteert de nieuwe Aygo X.

Die laatste letter verraadt het al, de Aygo X (spreek uit als “Cross”) hoort voortaan thuis in de populaire categorie van crossovers. Het verschil in hoogte met de vorige generatie bedraagt 6,5 centimeter en de bodemvrijheid groeit met 1,1 centimeter. Ook de andere buitenmaten nemen trouwens fors toe. Zo is de Aygo X precies 3,7 meter lang. Daarmee behoort de wagen nog steeds tot het A-segment, maar het verschil met zijn voorganger bedraagt maar liefst 23,5 centimeter. Hetzelfde verhaal voor de breedte, die neemt met 12,5 centimeter toe. Uiteraard heeft dat positieve gevolgen voor de interieurruimte, maar daarover later meer.

Achteraan is de familieband met de vorige Aygo meteen duidelijk door de glazen kofferklep en verticale achterlichten. Vooraan kiest Toyota dan weer voor een geheel nieuw design met grote C-vormige koplampen en een stoere bumper. In profiel lijkt het ontwerp een voorwaartse beweging te suggereren. Kijk maar naar de raamlijn of de vorm van de kunststof panelen rond de wielkasten. Verder valt de vorm van de deur achteraan op en bij onze “Chilli” rode testwagen wordt dat effect nog versterkt door het tweekleurige koetswerk. Desgewenst kan je de Aygo X trouwens ook bestellen in één kleur. Ook interessant: Toyota biedt de Aygo X aan met een canvasdak. De Fiat 500C heeft dus niet langer het rijk voor zich alleen.

Test Toyota Aygo X (2022)


Interieur

Bij compacte stadswagens verwacht je geen saai grijs interieur en dat heeft Toyota goed begrepen. Net als bij de vorige generatie keert de koetswerkkleur terug op enkele interieurpanelen en in de bekleding van de voorste zetels. In het instrumentenpaneel zit nog een analoge snelheidsmeter, aangevuld met een schermpje voor de andere gegevens. Eenvoudig en duidelijk, meer hoeft dat niet te zijn. Onze testwagen was uitgerust met het optionele 9-inch infotainmentscherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Lagere uitrustingsniveaus krijgen een exemplaar van 7- of 8-inch. Ook de veiligheid gaat er sterk op vooruit dankzij de introductie van Toyota Safety Sense, een uitgebreide reeks van veiligheids- en rijhulpsystemen.

De achterbank is duidelijk meer basic, zowel qua bekleding als comfort. Deze plaatsen zijn dan ook eerder bedoeld voor korte ritjes met de kids of om enkele spullen op te bergen. Diezelfde kids moeten wel even opletten met de zijruiten. Deze kunnen namelijk enkel geopend worden via een soort kliksysteem waarbij je goed moet uitkijken dat je vingers er niet tussen komen te zitten (zie onze videoreview vanaf 1:38).

Test Toyota Aygo X (2022)

Qua kofferinhoud hoef je in dit segment uiteraard geen wonderen te verwachten. Door de toegenomen buitenmaten profiteer je echter toch van 60 liter extra kofferruimte, goed voor een totaal van 231 liter. Klap je de achterbank neer, dan creëer je een vrij vlakke laadruimte met plaats voor 829 liter bagage. Wat we wel missen is een greep of hendel aan de binnenkant van de kofferklep om de koffer te sluiten.

Test Toyota Aygo X (2022)


Aandrijflijn

Toyota levert de Aygo X met één benzinemotor met 72 pk en 93 Nm koppel. Een hybride versie staat niet op de planning. De overhangen zouden dan groter moeten worden zodat je uiteindelijk eindigt met een kopie van de hybride Yaris Cross. Ook zou de wagen dan te zwaar worden en bijgevolg niet efficiënter zijn dan de huidige benzineversie. Want efficiënt, dat is de Aygo X wel. Volgens de WLTP is een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 kilometer mogelijk in combinatie met de manuele vijfbak en 4,9 l/100 kilometer met de CVT automaat.

Test Toyota Aygo X (2022)

Rijden

Wat meteen opvalt bij het instappen is de hogere zitpositie. Het verschil met de vorige Aygo bedraagt 5,5 centimeter zodat je effectief duidelijk een beter zicht hebt op andere weggebruikers dan voorheen. Ook het verschil qua interieurruimte is groot, zeker door de toegenomen breedte. Als bestuurder krijg je echt bijna het gevoel van met een Yaris op pad te zijn.

De besturing van de Aygo X is voldoende direct en de wagen blijft opvallend vlak in de bochten. Keerzijde van de medaille is dat de ophanging misschien iets te strak is afgesteld voor de gemiddelde staat van onze Belgische wegen. Aan hoge snelheid door de bochten scheuren zal je sowieso niet doen met deze stadswagen. 72 pk en 93 Nm is weliswaar voldoende in de natuurlijke habitat van de Aygo X (lees: de stad), maar op een deel van het testparcours in de bergen achter Barcelona hadden we wel wat extra power kunnen gebruiken.

Ondanks die passage in de bergen waren we na de rit blij verrast met het gemiddeld verbruik. Voor de versie met handgeschakelde vijfbak belooft Toyota een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km (WLTP). De realiteit wijkt daar vrijwel niet van af. Wij klokten namelijk af op 4,9 l/100 kilometer. De opgegeven cijfers zijn dus zeker haalbaar.

Na de rit met de manuele vijfbak kregen we ook de gelegenheid om de versie met CVT automaat te testen. Naast een iets hoger verbruik en dito prijskaartje is het typische CVT-geluid bij acceleraties het grootste verschil tussen beide versnellingsbakken. Wil je beide versies zelf vergelijken, bekijk dan zeker onze POV rijvideo’s hieronder.

Test Toyota Aygo X (2022)

Prijzen

Op het ogenblik van de publicatie van dit testverslag staat de Aygo X in de Belgische showrooms vanaf 15.840 euro. Je krijgt dan de naamloze instapversie met een handgeschakelde vijfbak. Voor de versie met CVT automaat betaal je minimaal 18.230 euro.

Test Toyota Aygo X (2022)

Conclusie

Peugeot en Citroën hadden geen zin meer in een vervolg op de 108 en C1, maar Toyota zet door met de compleet nieuwe Aygo X. Het resultaat is een frisse verschijning met een fraai interieur, volwassen rijeigenschappen, een laag verbruik en een uitgebreide reeks aan veiligheidssystemen. Een compleet pakket dus dat met zijn transformatie tot mini crossover perfect lijkt aan te sluiten bij de huidige wensen van klanten. Kortom, het A-segment leeft!

Pluspunten
- Geslaagde transformatie tot mini crossover
- Puike rijeigenschappen
- Materiaalgebruik en bekleding interieur

Verbeterpunten
- Iets te hard geveerd
- Geen hendel of greep aan binnenzijde kofferklep
- Gebrek aan power in Barcelonese bergen


Test Toyota Aygo X (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Aygo X. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video review Toyota Aygo X

Video Toyota Aygo X exterieur en interieur in detail

Video Toyota Aygo X POV rijtest

Video Toyota Aygo X POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN