Autotijd nam plaats achter het stuur van de Toyota Corolla Cross, een nieuwe SUV die de ruimte moet opvullen tussen de C-HR en RAV4. Kan deze nieuwkomer opboksen tegen de andere kleppers in het drukke C-segment? We zochten het uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Hoewel de Corolla Cross een echte wereldauto is, heeft Toyota de SUV vooraan wel aangepast aan de smaak van Europese klanten. Daar zijn we blij om want het resultaat is een stoere voorzijde met moderne LED koplampen en een grote grille. Zwarte kunststof panelen rondom de wagen zorgen voor een avontuurlijke look. Helaas geen aanpassingen aan de achterzijde, die oogt nog steeds vrij anoniem.
Wie zich louter baseert op de buitenmaten zal wellicht verrast zijn dat Toyota een tweede SUV lanceert in het C-segment. Met een lengte van 4,46 meter is de Corolla Cross namelijk slechts 7 centimeter langer dan de C-HR. Bekijk je beide modellen echter in profiel, dan belooft de Corolla Cross toch een stuk praktischer te zijn.
Wie vooraan instapt in de Corolla Cross merkt dat Toyota serieuze stappen heeft gezet. Zo vind je achter het stuur standaard een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, een primeur bij het merk. Ook het infotainmentsysteem krijgt een mooie upgrade met een 10,5-inch HD touchscreen. De bediening gaat op zich vlot. Jammer wel dat de ingebouwde gps je locatie net een seconde te laat aanpast. Op een punt waar bijvoorbeeld veel wegen samenkomen is het daardoor moeilijk om de juiste afslag te nemen wanneer je je enkel baseert op het scherm. Voor alle duidelijkheid, Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen dus qua navigatie zijn wel alternatieven voorhanden.
Toyota maakt gelukkig niet de fout om alles te digitaliseren en kiest voor fysieke knoppen op het stuur en voor de volume- en klimaatregeling. Een punt van kritiek is de knoppencluster onderaan voor de stoelverwarming. De voorziene tuimelschakelaars voelen wel zeer ouderwets aan en ook de keuze voor een USB-A poort in plaats van USB-C is enigszins verrassend. Verder is het interieur niet vrij van harde kunststoffen, al gaat het voornamelijk om panelen onderaan.
Achterin aan ruimte geen gebrek. Hier scoort de Corolla Cross duidelijk beter dan de C-HR. Zowel de hoofd- als beenruimte zijn voldoende. Verder voorziet Toyota in totaal maar liefst vier bekerhouders en ook twee USB-aansluitingen. Opvallend: hier kiest Toyota wel voor USB-C.
Het laadvermogen in de koffer is goed voor 433 liter. Klap je de achterbank neer, dan neemt de bagageruimte toe tot 1.337 liter. Dat zijn vrij normale waarden voor dit segment. Wel gaat het in- en uitladen van bagage erg vlot dankzij de lage laadhoogte.
Tenslotte nog een leuk weetje. Toyota heeft 24 Corolla Cross logo’s verstopt in het interieur als easter eggs. Benieuwd waar je ze kan vinden? In onze videoreview onder dit artikel geven we alvast eentje cadeau.
Voorlopig brengt Toyota de Corolla Cross op de markt met een 2.0 liter hybride benzinemotor, goed voor 197 pk. Zowel voor- als vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden en telkens in combinatie met een e-CVT automaat. Het echte nieuws is echter de komst van de vijfde generatie hybride technologie bij Toyota. Lichtere componenten en een betere lithium-ion batterij resulteren daarbij in een verbetering van de efficiëntie.
Hoop je op een goedkopere instapversie, dan dien je te wachten tot 2023. Op dat moment voegt Toyota nog een 1.8 liter hybride motor met 140 pk toe aan het gamma.
Al na enkele kilometers merken we dat de Corolla Cross behoorlijk stil is. Bij ritten aan lage snelheid in de stad lijkt dat nog evident (want grotendeels elektrisch), maar we merken dit ook op snelwegen. De CVT laat nog wel van zich horen bij vlotte acceleraties, maar toch beduidend minder dan bij andere Toyota’s in het verleden. De nieuwe hybride technologie is dus duidelijk een stap voorwaarts.
Tijdens het eerste deel van onze test hielden we het verbruik nauwlettend in de gaten. Zonder veel moeite bleef het gemiddelde ondanks de nodige bergwegen onder 5,5 l/100 kilometer. Een mooi resultaat dat in lijn ligt met de opgegeven WLTP-cijfers. Trappen we het gaspedaal van de Corolla Cross even later wat dieper in op enkele mooie Spaanse bergwegen, dan blijkt dat de ingenieurs ook voldoende aandacht hebben besteed aan de besturing en het onderstel. Verder is de zitpositie oké en de lederen zetels (enkel standaard op het Premium uitrustingsniveau) zitten best comfortabel.
Toyota levert de Corolla Cross voorlopig in drie uitrustingsniveaus: Dynamic, Style en Premium. Onder de motorkap vind je telkens de 2.0 liter Hybrid met 197 pk. De goedkoopste uitvoering heeft een vanafprijs van 35.410 euro. Geef je de voorkeur aan vierwielaandrijving, dan stijgt de prijs naar minimaal 39.590 euro. Valt de SUV daarmee buiten je budget, dan kan je nog afwachten tot 2023 wanneer Toyota de Corolla Cross ook met een 1.8 Hybrid motor zal aanbieden.
Om de concurrentie aan te gaan in het drukbevolkte C-segment heb je een ijzersterk product nodig. Met zijn stoer design, modern en tegelijk functioneel interieur en vooral een zuinige hybride aandrijflijn heeft de Toyota Corolla Cross effectief de nodige troeven in handen om van de Corolla-badge een nog groter succes te maken. En dat allemaal met 10 jaar garantie.
Pluspunten
- Exterieurontwerp afgestemd op Europa
- Inhaalbeweging qua digitalisering interieur
- Zuinig, praktisch en comfortabel
Verbeterpunten
- Ouderwets aanvoelende tuimelschakelaars + USB-A
- Vertraging ingebouwde gps
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Corolla Cross. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.