Een atmosferische boxermotor, achterwielaandrijving en heel wat paarden onder de motorkap. Op papier lijkt de GR86 garant te staan voor een flinke dosis rijplezier. Kan de sportcoupé die verwachtingen waarmaken? Autotijd deed de test.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De GR86 is uiteraard de opvolger van de GT86, een coupé die soms bekritiseerd werd omwille van zijn brave looks. Wat ons betreft is het nieuwe ontwerp wel een voltreffer. De brede heuppartij, de side skirts, de nummerplaat die van de kofferklep naar de achterbumper verhuist, … Het zijn allemaal kleine wijzigingen die maken dat de GR86 in zijn geheel veel stoerder en zelfzekerder voor de dag komt. De nodige GR-badges maken trouwens duidelijk dat we hier met een echt product van Gazoo Racing te maken hebben.
Het interieur is vooral gericht op functionaliteit. De bestuurder krijgt een 7-inch instrumentenpaneel met centraal een duidelijke toerenteller en snelheidsmeter. Verder kan je vrij bepalen welke info je nog wil zien en er is zelfs een speciale Track-stand met een compleet andere lay-out. Het infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen is zeker niet het modernste in zijn soort, maar de menustructuur en reactiesnelheid zijn best oké. Ook worden we blij van het aircopaneel met handige, fysieke draaiknoppen en tuimelschakelaars.
Een puntje van kritiek is het ontbreken van een plaats om je smartphone op te bergen. Met iets meer creativiteit was daar onder de aircomodule zeker nog plaats voor geweest. Nu offerden we daarvoor de bekerhouders onder de centrale armsteun op.
De GR86 biedt in theorie plaats aan vier personen. Stel je echter niet te veel voor van de achterzetels. Korte ritten met kleine kinderen op de achterbank lukken nog wel, maar voor volwassenen is de hoofd- en beenruimte te beperkt. Wel handig is het feit dat je de achterbank kan neerklappen met zowaar een vlakke laadvloer tot gevolg. De kofferopening blijft weliswaar klein, maar indien nodig kan je achterin toch de nodige koffers kwijt. Sterker nog, voor de liefhebbers van circuitdagen zou de laadruimte groot genoeg zijn om vier wielen mee te nemen.
Net als zijn voorganger is de GR86 het resultaat van een samenwerking tussen Toyota en Subaru (met de BRZ die echter niet meer naar Europa komt). Niet toevallig dus ligt onder de motorkap nog steeds een viercilinder boxermotor. De cilinderinhoud is toegenomen tot 2,4 liter. Zo kunnen het vermogen en koppel stijgen naar respectievelijk 235 pk en 250 Nm. Ook niet onbelangrijk hierbij is het gewicht dat beperkt blijft tot zo’n 1.300 kilogram. In de versie met handgeschakelde zesbak is een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk in 6,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 226 km/h. Geef je de voorkeur aan een 6-traps automaat, dan moet je tevreden zijn met een sprinttijd van 6,9 seconden en een topsnelheid van 216 km/h.
Heel wat nieuwe wagens voelen de laatste jaren tijdens het rijden nogal klinisch aan. Ze brengen je wel in alle comfort van punt A naar B, maar op een vrij afstandelijke en emotieloze manier. Dat valt dubbel zo hard op wanneer je met de GR86 op pad bent. Het begint al bij het indrukken van de startknop waarna die fijne boxermotor brommend tot leven komt. Toyota spreekt over de toevoeging van meer isolerende materialen ten opzichte van de vorige generatie, maar het motorgeluid dringt zeker nog goed door tot in het interieur en dat is eigenlijk een hele opluchting.
Dat motorgeluid zwelt alleen maar aan als je de boxermotor hoog in de toeren jaagt. Bij 7.000 toeren krijg je het maximum van 234 paarden ter beschikking. Schakel je daarbij perfect, dan zou een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk moeten zijn in 6,3 seconden. Terwijl de GT86 volgens critici wat power te kort kwam heeft de GR86 naar onze mening precies voldoende vermogen. Ook het maximumkoppel is flink toegenomen en bovendien veel sneller beschikbaar. Reken verder op een leeggewicht van amper 1.271 kilogram en je weet dat alle ingrediënten voor een flinke dosis rijplezier in theorie aanwezig zijn.
Maar hoe zit het nu met dat rijplezier in praktijk? Wel, we verklappen meteen dat de GR86 de verwachtingen waarmaakt. Op enkele van de leukere wegen in België voelen we pas echt hoe stabiel de GR86 zich door de bochten laat jagen. De besturing is daarbij zeer precies, de manuele zesbak laat zich gewillig bedienen en de sportstoelen ondersteunen je perfect. En we dreigen in herhaling te vallen, maar ook de zitpositie benadert de perfectie.
De focus op rijprestaties betekent trouwens niet dat je de GR86 moet laten staan voor dagdagelijkse verplaatsingen of langere afstanden. De vering en demping is namelijk verrassend vergevingsgezind.
Was werkelijk alles dan rozengeur en maneschijn? Nou, dat ook weer niet. Zo hoorden we bij onze testwagen behoorlijk veel piepjes en kraakjes, vooral ter hoogte van de middenconsole (zie bvb 2:00 in onze POV video hieronder). Aangezien heel wat collega-journalisten al met dezelfde testwagen onderweg zijn geweest, durven we dat echter niet als een algemeen probleem te beschouwen. Verder hadden we enkele keren ruzie met de richtingaanwijzer die steeds meteen terugspringt naar de beginpositie in plaats van pas na het nemen van de bocht. Dat heet dan muggenziften.
Op het moment van deze test kost de Toyota GR86 in België minimaal 34.600 euro voor de versie met handgeschakelde zesbak. We kunnen het amper geloven, maar geef je toch de voorkeur aan een GR86 met 6-traps automaat, dan starten de prijzen bij 36.670 euro.
Het mag een wonder heten dat Toyota de moeite neemt om de GR86 naar Europa te halen. In 2024 treden binnen de EU namelijk nieuwe veiligheidsnormen in werking waardoor de sportwagen onherroepelijk verdwijnt uit het gamma. Dit is dus je laatste kans om een betaalbare sportcoupé met atmosferische boxermotor te kopen. Wat ons betreft kan Toyota dit tijdperk niet beter afsluiten dan met deze GR86. De wagen overtuigt meteen met zijn fraai ontwerp en functioneel interieur, maar vooral de rijbeleving en boxermotor toverden elke rit een grijns op ons gezicht. Uiteraard zijn er op praktisch vlak minpunten maar daar kan je dit soort coupés niet op afrekenen. Kortom, een regelrechte aanrader voor de liefhebbers.
Pluspunten
- Besturing en rijbeleving
- Fraai ontwerp
- Ongeëvenaard rijplezier in deze prijsklasse
Verbeterpunten
- Infotainmentsysteem kan moderner
- Niet vrij van kraakjes en piepjes (althans specifiek voor testwagen)
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota GR86. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.