De nieuwe Yaris werd eerder dit jaar in Europa gekroond tot Car of the Year 2021. Is die titel terecht of niet, dat zochten we uit via een rijtest met de Yaris Hybrid.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De ontwerpen van Toyota zijn er de laatste jaren sterk op vooruitgegaan. Het verschil tussen de vorige en nieuwe Yaris is dan ook groot. Het ietwat oubollige uiterlijk met hoekige lijnen heeft plaatsgemaakt voor een fris design met een guitige voorzijde, een opvallende lichtpartij achteraan en breed geaccentueerde wielkasten. Weinig merken doen het beter in dit segment. Mag het allemaal nog wat opvallender, dan kan je zoals bij de Iconic uitvoering van onze testwagen kiezen voor een two-tone lakkleur.
Het dashboard geeft een moderne indruk dankzij het digitaal instrumentenpaneel en een touchscreen voor het infotainmentsysteem. Toyota heeft ook alle ruimte goed benut wat enkele slimme opbergvakken heeft opgeleverd boven de module van de klimaatregeling.
Het digitaal instrumentenpaneel bestaat uit drie aparte schermpjes. Leuk gedaan, al zijn de gegevens bij zonnig weer niet altijd even goed af te lezen. Gelukkig beschikte onze testwagen over een groot en duidelijk head-up display, maar dat is een optie die op de basisuitvoeringen ontbreekt. Verder verdient Toyota alle lof voor hun infotainmentsysteem. Hoewel het visueel moderner kan, met name de kaarten van de navigatie, gaat de bediening zo vlot dat je dit meteen vergeeft. Ook is de Yaris standaard compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. De combinatie van het touchscreen en enkele fysieke toetsen en draaiknoppen aan de zijkant van het scherm benadert de perfectie. We kunnen alleen maar hopen dat andere merken meelezen.
Het materiaalgebruik is in orde zonder meer. Toyota gebruikt wel wat harde kunststof panelen, maar wisselt dat op de juiste plaatsen af met materialen die net dat tikkeltje meer comfort bieden. We doelen dan vooral op de dunne stof die op en rond de armsteun in de deurpanelen is verwerkt. Ook kwalitatief geeft alles een goede indruk. Verder zitten de stoelen comfortabel en kan je snel een ideale rijpositie instellen.
Achterin betaalt de Yaris een prijs voor zijn knap design. Zo is op de achterbank wat minder plaats dan voorheen, vooral de beenruimte is krap. Ook de koffer is met 286 liter niet de ruimste in dit segment.
Terwijl sommige concurrenten in het B-segment de nieuwste veiligheidssystemen wegstoppen in optionele pakketten wordt de Yaris standaard voorzien van Toyota Safety Sense 2, een uitgebreide reeks veiligheidssystemen met onder meer Adaptive cruise control, Pre-Collision System met voetgangers- en voertuigdetectie, verkeersbordenherkenning en rijbaanassistent. Verder heeft de Yaris ook steeds 8 airbags.
De aandrijflijn van de Yaris Hybrid bestaat uit een benzinemotor van 92 pk en een elektromotor van 80 pk. Dat levert een systeemvermogen op van 116 pk. Een sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 9,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 175 km/u.
Toyota kan terugvallen op een jarenlange ervaring met hybrides. De Yaris stelt op dit vlak dan ook niet teleur. De elektromotor kan vaak al het werk voor zijn rekening nemen. Enkel bij stevige acceleraties schiet de benzinemotor te hulp. De wisselwerking tussen beide motoren gebeurt vlot en is nauwelijks merkbaar.
Als rijmodi kan je kiezen uit Eco, Normal en Power. Daarnaast is er een aparte "EV-mode" knop die zuiver elektrisch rijden mogelijk maakt. Druk je echter het gaspedaal te enthousiast in, dan verschijnt er al snel een melding dat de EV-modus tijdelijk uitgeschakeld is totdat je het gaspedaal wat rustiger indrukt. Deze knop werd dan ook al snel genegeerd, zeker aangezien de wagen standaard al zo vaak gebruikmaakt van de elektromotor.
Vooral in de stad en op plattelandswegen scoort de Yaris met zijn rijgedrag. De besturing is voldoende scherp en dankzij de goed ingestelde ophanging merk je weinig van oneffenheden in het wegdek. Bovendien krijg je met deze hybride in de stad al snel de ervaring van een geheel elektrische wagen. Geen manuele versnellingsbak die je moet bedienen, gewoon elektrisch cruisen in alle stilte.
Op snelwegen komen de kwaliteiten van de Yaris wat minder uit de verf. Door de CVT versnellingsbak klimt de driecilinder benzinemotor bij acceleraties meteen hoog in de toeren en het motorgeluid dat daarbij vrijkomt dringt te veel door in het interieur.
Dat Toyota de werking van de hybride aandrijflijn uitstekend onder de knie heeft blijkt uit de verbruikscijfers. Officieel varieert het gemiddeld verbruik volgens de WLTP van 3,8 tot 4,3 liter per 100 kilometer. Onze rijtest bestond uit een goede mix van stedelijke verplaatsingen, plattelandswegen en snelwegen. Daarbij klokten we af op 4,3 l/100 km waardoor ons verbruik zowaar binnen de aangegeven grenzen blijft. Daarvoor hebben we niet speciaal veel moeite moeten doen. Hanteer je het gaspedaal dus nog wat voorzichtiger, dan kan je het verbruik wellicht terugdringen tot onder 4 l/100 km.
De prijzen voor de Yaris starten bij 18.190 euro. Voor dat bedrag krijg je de 1.0 VVT-i benzinemotor met 72 pk en een handgeschakelde vijfbak. Ga je voor de Yaris Hybrid, dan betaal je minstens 22.240 euro.
Voor de Iconic uitvoering van onze testwagen vraagt Toyota minstens 25.710 euro. Dit uitrustingsniveau is dan ook wat luxueuzer afgewerkt. Aan de buitenkant uit zich dat bijvoorbeeld in LED koplampen, LED mistlichten vooraan en 16-inch velgen. De “bitone” koetswerkkleur met een wit dak is een optie. Binnenin kan de Yaris Hybrid Iconic onder meer rekenen op een digitaal instrumentenpaneel, lederen stuurwiel, audiosysteem met 6 luidsprekers, draadloze smartphone-oplader, compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay en elektrisch bedienbare ruiten achteraan.
De vorige Yaris kon niet echt overtuigen, maar Toyota heeft zich met de nieuwe generatie stevig herpakt. Een fris ontwerp, modern interieur, zuinige hybride motor en uitstekende rijeigenschappen leggen de lat loog voor de concurrentie. Dat er in het B-segment praktischere alternatieven bestaan staat buiten kijf. Dat hield de jury alvast niet tegen om de Yaris uit te roepen tot Car of the Year 2021, een keuze die we na onze rijtest perfect begrijpen.
Pluspunten
- Hybride aandrijflijn
- Even zuinig als beloofde WLTP cijfers
- Standaard uitgebreide reeks veiligheidssystemen
Verbeterpunten
- Beenruimte achterin
- Kofferruimte
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Yaris. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.