Toyota zet vaart achter de uitrol van het GR Sport label. Eén van de nieuwkomers is de Yaris GR Sport en daar ging Autotijd een week mee op pad. Kunnen we dat extra vleugje sportiviteit wel smaken of geven we toch de voorkeur aan de standaard Yaris Hybrid? Je leest het in dit testverslag.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De Yaris GR Sport, niet te verwarren met de GR Yaris, heeft enkele visuele troeven om mee uit te pakken. Zo krijgt de grille een nieuw patroon, zijn er 18-inch wielen met rode accenten en springt de T-vormige diffuser meteen in het oog. Exclusief voor deze uitvoering is ook de koetswerkkleur Dynamic Grey, die mooi contrasteert met het (optionele) zwarte dak en de andere zwarte accenten. Enkele GR-logo’s maken het plaatje compleet.
Ook binnenin zijn er voldoende Gazoo Racing badges aanwezig, maar gelukkig is dat niet het enige nieuws. Toyota hult het stuur bijvoorbeeld in geperforeerd leder met rode stiksels en er zijn sportpedalen. Ook krijgen de stoelen een nieuwe bekleding, optioneel in Ultrasuede en met stoelverwarming. Verder zien we enkele zilverkleurige accenten in de deurpanelen, rond de ventilatieroosters en op de middenconsole.
Het instrumentenpaneel bestaat uit drie afzonderlijke schermpjes. Bij zonnig weer transformeren die helaas bijna in een volwaardige spiegel. Jammer want de schermpjes bevatten behoorlijk wat info die dus niet altijd even duidelijk valt af te lezen. Verder heeft het infotainmentsysteem een logische menustructuur, maar de reactietijd is eerder gemiddeld. Voor de klimaatregeling houdt Toyota vast aan een handige knoppencluster. Prima zo.
Bij onze eerste test met de Toyota Yaris Hybrid bleek deze generatie achterin al geen ruimtewonder te zijn. Hetzelfde geldt uiteraard voor deze GR Sport variant. Bovendien zwaait het achterportier niet ver genoeg open wat de instap niet bepaald vergemakkelijkt. Ook de koffer is met 286 liter beduidend minder groot dan bij zijn voorganger (347 liter).
Alle sportieve designelementen ten spijt, aan de aandrijflijn van de Yaris GR Sport werd niet gesleuteld. Onder de motorkap is dit nog steeds een doodgewone Yaris Hybrid met 116 pk en een e-CVT automaat. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/h blijft dan ook steken op 9,7 seconden.
Onze eerste rit maakt meteen duidelijk dat deze Yaris GR Sport toch meer is dan sportieve looks alleen. Zo heeft Toyota de ophanging strakker afgesteld en dat is hard te merken. "Hard" mag je hier letterlijk nemen want je boet merkbaar in aan comfort. Helaas gaat dat niet gepaard met wat extra pk’s en ook de e-CVT automaat helpt de sportiviteit niet vooruit.
Begrijp ons niet verkeerd, deze GR Sport uitvoering rijdt erg fijn en dankzij aanpassingen aan de elektronische stuurbekrachtiging is de stuurrespons van de GR Sport nog een tikkeltje directer. Het probleem is eerder dat de standaard Yaris Hybrid ook al zo fijn stuurt in combinatie met meer comfort en een – naargelang de uitvoering – lager prijskaartje.
Misschien inspireren de vele GR-badges je om het gaspedaal wat steviger in te duwen, maar tijdens onze testweek weet Toyota ons alvast positief te verrassen met een gemiddeld testverbruik van amper 4,4 l/100 km. Dat is amper één tiende boven de bovengrens van de officiële WLTP-cijfers.
De Toyota Yaris GR Sport is enkel verkrijgbaar in combinatie met de hybride driecilinder benzinemotor met 116 pk. Het prijskaartje bedraagt minimaal 29.570 euro. Is je budget niet zo groot? Geen paniek, uiteraard biedt Toyota ook goedkopere versies aan van de Yaris. Zo starten de prijzen voor de benzineversie momenteel bij 21.350 euro. Voor de hybride betaal je minstens 23.260 euro.
De Toyota Yaris GR Sport verleidt met zijn sportieve designaccenten. Vergis je echter niet, door aanpassingen aan de ophanging en elektronische stuurbekrachtiging is ook het karakter van de wagen wel degelijk veranderd. Wil je een Yaris die net iets strakker stuurt, dan is dit een mooie optie. Weet wel dat je duidelijk inboet aan rijcomfort. Geldt dat laatste als een grote prioriteit voor jou, dan zouden we zonder twijfel één van de andere uitvoeringen aanbevelen. In elk geval biedt Toyota nu een Yaris aan voor elk type bestuurder en dat is alleen maar mooi nieuws.
Pluspunten
- Geslaagde GR-designaccenten
- Gemiddeld verbruik
- Directere besturing
Verbeterpunten
- Instap en beenruimte achterin
- Kofferruimte
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Toyota Yaris. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.