De ID.3 is zonder twijfel de meest besproken Volkswagen sinds jaren. Daar hebben ze in Wolfsburg ook zelf voor gezorgd door het model op hetzelfde niveau te plaatsen als de iconische Kever en Golf. Wij kropen achter het stuur van de ID.3 en zochten uit of deze elektrische hatchback de hoge verwachtingen kan inlossen.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De ID-familie volgt een eigen designtaal. Een goede keuze want dat maakt de elektrische modellen van VW meteen herkenbaar. Toch oogt de voorzijde van deze ID.3 net iets te anoniem, zeker voor een wagen van het kaliber Kever of Golf. Interessanter wordt het bij de brede C-stijl die zo de traditie van de Golf in ere houdt. Verder worden het dak en de kofferklep standaard in zwart uitgevoerd. Zeker in combinatie met een lichte koetswerkkleur zoals het "Scale Silver Metallic" van onze testwagen zorgt dat voor een mooi contrast.
Wanneer je als bestuurder instapt in de ID.3 valt meteen op hoe ruim deze wagen is en ook op de achterbank is aan hoofd- en beenruimte geen gebrek. Het specifieke MEB-platform en de grote wielbasis werpen dus zeker hun vruchten af. De elektromotor ligt achterin, maar dat heeft geen invloed op de kofferruimte. Die is met 385 liter vrijwel even groot als in de Golf. Een frunk (koffer voorin) heeft de ID.3 niet, voor de laadkabels is wel een apart vak voorzien onderin de koffer.
Bij het samenstellen van het interieur kan je kiezen voor een wit stuurwiel en witte afwerking rond het digitaal instrumentenpaneel. Onze testwagen houdt het traditioneler met een zwart stuur en zwarte afwerking. Als je na vijf jaar nog kans wil maken op een onberispelijk interieur lijkt ons dat ook de betere keuze.
Kijken we naar het materiaalgebruik, dan stelt Volkswagen toch wat teleur. Harde kunststof panelen zijn alomtegenwoordig en de exemplaren in de deurpanelen hebben bovendien een golvend patroon dat ons niet echt kan overtuigen. Dat laatste is weliswaar smaak gebonden, maar met dit prijskaartje (komen we later op terug) verwacht je in elk geval meer hoogwaardige materialen.
Naast materiaalkeuze heeft Volkswagen ook op andere zaken bespaard. Neem nu de bediening van de zijruiten als bestuurder. In plaats van een aparte knop voor elke ruit krijg je slechts twee knopjes (links en rechts) en nog een aparte knop waarbij je switcht tussen de zijruiten voor en achter. Zoiets werkt voor buitenspiegels die je eenmalig instelt, maar voor zijruiten die je regelmatig opent staat dit het gebruiksgemak in de weg.
Het infotainmentsysteem werkt prima en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De bediening van de airco en het volume via de aanraakgevoelige "balkjes" onder het infotainmentsysteem vraagt dan weer enige gewenning. Het geheel ziet er wel strak uit, maar wij hadden toch snel heimwee naar enkele eenvoudige draaiknoppen die je ook bij hogere snelheden blindelings kan bedienen. Dezelfde opmerking geldt voor de nieuwe, aanraakgevoelige cluster voor de verlichting links naast het stuur.
Volkswagen biedt ondertussen verschillende combinaties aan op gebied van elektromotor en accupakket. Met het kleinste accupakket (54 kWh) raak je ongeveer 320 kilometer ver volgens de WLTP, met het grootste accupakket (77 kWh) loopt dat op tot 541 kilometer. 'Range anxiety' zal je bij deze ID.3 dus nooit hebben.
Onze testwagen is uitgerust met het grootste accupakket van 77 kWh en wordt daardoor automatisch gekoppeld aan een elektromotor van 204 pk bij de achterwielen. Jawel, elke ID.3 heeft zowaar achterwielaandrijving.
Zoek niet naar een startknop. Het enige wat je als bestuurder moet doen is de schakelknop achter het stuur in D of R zetten en je bent vertrokken. En dat vertrekken gaat vlot met deze 77 kWh uitvoering met 204 pk. Een sprint van 0 naar 100 km/u lukt namelijk in 7,9 seconden. Niet slecht voor een alledaagse hatchback voor het volk.
En het is niet alleen in rechte lijn dat de ID.3 overtuigt. Ook op bochtige wegen houdt de hatchback zich verrassend goed staande. Het correct afstellen van de ophanging is vaak een pijnpunt bij elektrische wagens met een zwaar accupakket, maar Volkswagen heeft dit duidelijk al onder de knie. Oneffenheden in het wegdek worden prima weggefilterd.
Voor de volledigheid geven we nog mee dat de schakelknop ook een B-stand heeft. Hierbij gaat de wagen bij het lossen van het gaspedaal op de motor remmen in plaats van vrij uit te rollen. Reken echter niet op one-pedal driving, dat is bij de ID.3 niet aan de orde.
De batterijen opladen kan via het stopcontact aan 11 kW. Na maximaal 7,5 uur bereikt de ID.3 opnieuw zijn maximale actieradius. Snelladen kan in de topversie tot 125 kW zodat je na 38 minuten opnieuw minstens over een 80% volle accu beschikt.
Op het ogenblik van de publicatie van dit testverslag biedt Volkswagen de ID.3 in vijf verschillende smaken aan. De instapversie kost minimaal 33.700 euro. Voor die prijs krijg je een 45 kWh accupakket en een elektromotor met 150 pk. Wil je een groter rijbereik, dan kan je het accupakket van 58 kWh combineren met een elektromotor van 145 of 204 pk. Prijzen starten dan vanaf 36.445 euro. Heb je een groter budget, dan valt het 77 kWh accupakket te overwegen met een vanafprijs van 41.955 euro. Daarbij geeft Volkswagen je de keuze tussen een versie met 4 of 5 zitplaatsen.
Of de impact van de ID.3 later even groot zal blijken als de Golf en Kever durven we te betwijfelen. Maar dat Volkswagen met deze wagen op de juiste weg is naar een eventueel nieuw succes zoals die twee iconen staat buiten kijf. De aandrijflijn is uitstekend en ondanks het hoge gewicht beleef je best veel rijplezier in de achterwiel aangedreven ID.3. Hopelijk zorgt Volkswagen later nog voor een kwaliteitsinjectie in het interieur met meer oog voor de ergonomie. Dan kan deze elektrische wagen pas echt uitgroeien tot de maatstaf in zijn segment.
Pluspunten
- Interieurruimte op niveau van Passat
- Verrassend veel rijplezier
- Groot rijbereik
Verbeterpunten
- Materiaalgebruik interieur
- Bediening airco, volume en verlichting via aanraakgevoelige knoppen
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Volkswagen ID3. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.