In 2020 gaf Volkswagen de populaire Tiguan een facelift. Tegelijk werd het motorenaanbod herbekeken met als voornaamste nieuwkomer de Tiguan eHybrid, een plug-in hybride versie die heel wat zakelijke rijders zal interesseren. Wij deden de test met deze SUV.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Onlangs onttroonde de Tiguan de Golf als populairste model van Volkswagen wereldwijd. Om maar te zeggen, de SUV valt duidelijk in de smaak bij het grote publiek. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Volkswagen vrij voorzichtig te werk is gegaan bij de opfrisbeurt in 2020. Vooraan zijn de koplampen, grille en bumper net wat anders getekend terwijl achteraan vooral de centraal geplaatste modelnaam in het oog springt. Kortom, kleine updates die een verlengd verblijf aan de top van de verkooplijsten niet in de weg zullen staan.
Ook binnenin zijn er op het eerste zicht geen wereldschokkende veranderingen te bespeuren. Het R-Line pakket van onze testwagen maakt het interieur zeker een stuk interessanter dankzij onder meer een lederen sportstuur, Sport-Comfort zetels vooraan (een aanrader), enkele sportieve inlegplaatjes en een zwarte dakhemelbekleding.
Voor de klimaatregeling heeft Volkswagen een extra scherm geïntegreerd. Je regelt de temperatuur dus niet meer via fysieke knoppen, maar wel via schuiftoetsen. Dat werkt goed als je stilstaat, maar tijdens het rijden moet je je blik te lang afwenden van de weg.
Verder scoort de Tiguan als vanouds met zijn zitpositie, hoofd- en beenruimte achterin en praktische snufjes zoals een verschuifbare achterbank. Op die manier creëer je in een handomdraai meer kofferruimte. Dat kan ook echt van pas komen want door het accupakket bedraagt de kofferinhoud van de eHybrid slechts 476 liter in plaats van 615 liter zoals bij de traditionele benzine- en dieselversies.
Onder de kap van de Tiguan eHybrid vinden we een 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk, gekoppeld aan een 6-traps automaat en een elektromotor met 115 pk. Ondanks deze setup beschikt de Tiguan niet over vierwielaandrijving. Beide motoren drijven namelijk de voorwielen aan.
Bij het bekijken van de specificaties van plug-in hybrides moet je steeds kritisch kijken naar het vermelde systeemvermogen. Zo pakt de Tiguan eHybrid bijvoorbeeld uit met een gecombineerd vermogen van 245 pk. Een SUV met sportieve ambities zou je dan denken, maar dat is niet helemaal correct. In de meeste rijomstandigheden wordt de verbrandingsmotor namelijk uitgeschakeld en neemt de elektromotor van 115 pk al het werk op zich. Bijgevolg is onze testwagen wel voldoende vlot om met het verkeer mee te kunnen, maar meer dan dat zit er niet echt in.
Hoewel Volkswagen koos voor de naam "eHybrid" duikt het GTE-label toch op via een knop op de middenconsole. Een sprintje van 0 naar 100 km/u is zo mogelijk in 7,5 seconden. Dat is fijn om even uit te testen, maar verder voelden we toch nooit de drang om deze GTE-knop in te schakelen. De Tiguan eHybrid is daarvoor te sterk gericht op comfortabel rijden. En dat laatste is ook precies waarmee deze SUV heel wat klanten voor zich zal kunnen winnen.
Eerder testten we de Seat Tarraco e-Hybrid uit, het grotere broertje van deze Tiguan eHybrid. Daar werd al duidelijk dat deze plug-in hybride aandrijflijn vooral tot zijn recht komt bij kortere ritten. In praktijk kan je namelijk zo’n 45 kilometer zuiver elektrisch rijden. Is dat de afstand die je dagelijks maximaal aflegt en laadt je de SUV vervolgens elke nacht op, dan kan het verbruik zeer laag blijven en is deze PHEV-uitvoering dus ideaal. Doorkruis je echter vaak het hele land, dan ben je na 45 elektrische kilometers plots onderweg met een SUV die moet rekenen op de verbrandingsmotor, maar door het accupakket van 10,4 kWh wel veel zwaarder is (1,8 ton) dan de versies met enkel een klassieke verbrandingsmotor. Op die manier gaat het verbruik snel de hoogte in. Zo vaak mogelijk opladen is dus de boodschap.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag bedraagt de vanafprijs voor de Volkswagen Tiguan 32.410 euro. Voor dat bedrag wordt de Tiguan uitgerust met een 1.5 TSI benzinemotor met 130 pk en een handgeschakelde zesbak. Voor de Tiguan eHybrid met 245 pk betaal je minimaal 42.680 euro. Voer je deze plug-in hybride uit als R-Line, dan loopt het prijskaartje op tot 47.420 euro.
De Volkswagen Tiguan is immens populair. Het is dan ook vreemd dat Volkswagen niet eerder met een plug-in hybride uitvoering van hun bestseller op de proppen kwam. Ondertussen zijn er namelijk kapers op de kust en dan denken we vooral aan de nieuwe Tucson Plug-in Hybrid. De Tiguan is echter scherper geprijsd dan zijn concurrent uit Zuid-Korea en zal met zijn tijdloze ontwerp een grotere groep mensen aanspreken.
Twijfel je over de meest geschikte uitvoering voor jou? Stel dan jezelf de vraag of je vaak kortere ritten aflegt. En of je vaak de mogelijkheid hebt om de wagen enkele uren op te laden. Is het antwoord tweemaal ja, dan is de eHybrid ongetwijfeld een aanrader. Als je budget het toelaat, ga dan zeker voor de R-Line. Die zorgt niet alleen voor de nodige sportieve accenten, maar levert je ook nog eens voortreffelijke Sport-Comfort zetels op.
Pluspunten
- Zuinig voor korte ritten
- Ruim en comfortabel
- Sport-Comfort zetels R-Line
Verbeterpunten
- Geen fysieke knoppen klimaatregeling
- Beperkt elektrisch bereik
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Volkswagen Tiguan. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.