Denk je eraan om een Dacia Sandero te kopen, dan heb je de keuze tussen twee populaire varianten. Naast de normale versie bouwt het merk immers de Sandero Stepway. Autotijd zocht uit welke meerwaarde deze stoer aangeklede Sandero te bieden heeft.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Vorig jaar reden we al in de gewone Sandero (rijtest) die kan rekenen op een fris ontwerp met Renault Clio-invloeden. De Stepway uitvoering maakt uiteraard gebruik van datzelfde basisontwerp, maar onderscheidt zich door een grotere bodemvrijheid (+4,1 cm), extra kunststof panelen aan de bumpers en wielkasten en modulaire dakrails. Op die manier tovert Dacia de Sandero eigenlijk zonder veel moeite om tot een stoere, compacte crossover. Precies waar mensen anno 2022 naar op zoek zijn.
Ondanks de status van low-budgetmerk is Dacia er bij de Sandero in geslaagd om een aantrekkelijk interieur te creëren. Uiteraard zijn er heel wat harde kunststof panelen te vinden, maar die worden slim afgewisseld met een stoffen bekleding op het dashboard en in de deurpanelen. Een goedkope oplossing, maar dankzij de leuke print wel een stuk aangenamer om naar te kijken dan grote harde kunststof panelen zoals bijvoorbeeld bij de Duster. Achter het stuur vind je twee analoge klokjes met daartussen een klein scherm voor de belangrijkste rijgegevens.
Onze testwagen is uitgerust met het optionele Media Nav infotainmentsysteem. Dit bevat niet alleen een 8-inch touchscreen met ingebouwd navigatiesysteem, maar laat je zelfs draadloos verbinding maken met Apple CarPlay en Android Auto. Premium luxe in een Dacia, het kan.
Met zijn lengte van 4,1 meter is de Sandero actief in het B-segment. Toch zijn zowel de hoofd- als beenruimte achterin ruim voldoende. In de koffer raak je 328 liter aan bagage kwijt. Houd wel rekening met een hoge tildrempel. Een ander minpuntje is de uitsparing aan de binnenzijde van de kofferklep. Die is heel vlak waardoor je vingers nauwelijks grip hebben als je de koffer wil dichtklappen. Positief is dan weer dat Dacia vier bevestigingspunten voorziet zodat je boodschappen niet rondslingeren.
Je kan de Sandero Stepway bestellen met twee motoren. De eerste optie is een TCe 90 benzinemotor die gekoppeld wordt aan een manuele zesbak of CVT automaat. Wij gingen op pad met het alternatief, namelijk de ECO-G met 100 pk. Die krijgt naast de benzinetank ook een LPG-tank. Dat leidt tot een gunstigere CO2-uitstoot en levert een rijbereik op van meer dan 1.000 kilometer.
Het rijgedrag is correct te noemen zonder meer. Sportieve aspiraties heeft de Sandero Stepway niet en de ophanging is duidelijk gericht op comfort. Bij onze eerdere test met de TCe 90 viel op dat de driecilinder vrij rumoerig is. Dat is bij deze lpg-versie niet anders, al is dat meteen onze enige klacht. De motor is krachtig genoeg om vlot met het verkeer mee te kunnen en voldoet daarmee aan onze verwachtingen in deze prijsklasse.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag heeft de Dacia Sandero Stepway een vanafprijs van 14.390 euro. De TCe 90 benzineversie is daarbij net goedkoper dan de ECO-G 100, al bedraagt het verschil slechts 500 euro. Laat je het schakelwerk liever over aan een CVT automaat, dan betaal je minimaal 16.790 euro. Onze testwagen, uitgerust met het optionele Media Nav infotainmentsysteem, het City Pack en de lakkleur Highlandgrijs heeft een prijskaartje van 16.390 euro.
Net als de gewone Sandero weet de Sandero Stepway ons op heel wat vlakken te charmeren. De combinatie van een gunstig prijskaartje, de focus op functionaliteit en een fris interieur maken dit tot een zeer aantrekkelijk pakket. Het geslaagde ontwerp is een leuke bonus. Vind je de Sandero net wat te moeilijk om vlot in- en uit te stappen of wil je gewoon meegaan met de crossover trend? Ga dan voor de Stepway want die 4 extra centimeters aan bodemvrijheid maken wel degelijk een verschil. De grootste concurrent voor deze wagen komt wellicht uit eigen huis met de Dacia Duster. Die is al verkrijgbaar vanaf 13.990 euro, 400 euro minder dan de goedkoopste Sandero Stepway.
Pluspunten
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Interieurruimte
- Aankleding interieur
Verbeterpunten
- Motor vrij rumoerig
- Hoge tildrempel koffer
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Dacia Sandero. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.