DS doet zijn uiterste best om een Frans alternatief te vormen voor de Duitse premiummerken. Moeten mensen hun A-Klasse of 1 Reeks inruilen voor de nieuwe DS 4? Autotijd zocht het uit en ging op pad met de plug-in hybride DS 4 E-Tense.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De DS 4 is 4,4 meter lang en deelt zijn EMP2-platform met de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. De band met die familieleden wordt echter perfect gecamoufleerd dankzij een eigenzinnig ontwerp met heel wat strakke lijnen op de flanken en aan de achterzijde. Toch oogt het geheel zeker niet te druk. Sterker nog, we hebben bij de DS 4 het gevoel dat alle designelementen van het Franse merk voor het eerst echt perfect tot hun recht komen. Een extra pluim trouwens voor het ontwerp van de achterlichten want dat zijn kunstwerkjes op zich.
Hier staat dus een strak getekende hatchback waar we gerust een premium etiket op durven kleven. Een wereld van verschil met zijn voorganger uit 2012 die nog de nodige Citroën logo’s droeg. Overigens heeft die Citroën DS4 toch ergens voor inspiratie gezorgd want ook van de nieuwe DS 4 bestaat een crossover versie, genaamd de DS 4 Cross.
DS trekt de premium lijn door naar het interieur. Het dashboard oogt modern met een gezonde mix tussen schermen en fysieke knoppen. Enkel een knop om de temperatuur te regelen ontbreekt. Het nieuwe infotainmentsysteem, dat Stellantis ook naar tal van andere modellen zal uitrollen, werkt vlot en reageert snel. Een verademing ten opzichte van het vorige systeem. Op de middenconsole plaatst DS een derde schermpje, de zogenaamde "DS Smart Touch". Druk je met je vinger even op de afgebeelde ruit, dan kan je daarmee het infotainment bedienen (zie onze video op 3:54). Een leuke gimmick, maar in praktijk iets te wispelturig waardoor we al snel overschakelden op het grote infotainmentscherm.
Ook qua materiaalkeuzes en bekleding laat DS geen steken vallen. Zeker deze “La Première” uitvoering imponeert met zijn lederen bekleding in “Criollo Brown”. De zetels, hier in nappaleer, behoren tot de meest comfortabele exemplaren die we al getest hebben. Verder zijn de deurpanelen zeer fraai afgewerkt.
Tot nu toe enkel maar positief nieuws over de DS 4. De focus op design heeft echter wel een aantal gevolgen op praktisch vlak. Zo is het zicht naar achteren zeer beperkt door de kleine, vlakke achterruit en beschikken grotere passagiers achterin maar over net voldoende hoofdruimte. Wel een pluspunt: je kan zowaar de achterste zijruit openen, dit in tegenstelling tot bij de vorige generatie.
De kofferinhoud hangt af van de gekozen uitvoering. In onze plug-in hybride testwagen moet je tevreden zijn met 390 liter. Kies je voor één van de traditionele verbrandingsmotoren, dan stijgt dit naar 430 liter.
In tegenstelling tot zustermerk Peugeot biedt DS slechts één plug-in hybride variant aan. Het gaat om de DS 4 E-Tense met 225 pk en een 8-traps automaat. Het accupakket van 12,4 kWh zorgt voor een elektrisch rijbereik van 55 kilometer. Goedkopere alternatieven zijn er in de vorm van drie benzineversies met 130, 180 of 225 pk. Een BlueHDi 130 is de enige dieselversie. Manueel schakelen behoort niet tot de mogelijkheden, alle motoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat.
Net als bij onze test met de Peugeot 308 Hybrid 225 weet de aandrijflijn meteen te overtuigen. De elektromotor en benzinemotor werken indien nodig feilloos samen en ook de 8-traps automaat voert zijn taak uitstekend uit. De bedoeling is uiteraard om voornamelijk elektrisch te rijden met de DS 4 E-Tense. Positief is alvast dat het opgegeven rijbereik in praktijk correct blijkt te zijn. Wel jammer dat we tevreden moeten zijn met maximaal 55 kilometer. Het doelpubliek van deze premium wagen zal naar onze verwachting dagelijks toch wat meer kilometers afleggen.
Via een knop op de middenconsole selecteer je één van de vier rijmodi: Electric, Hybrid, Sport en Comfort. En comfortabel, dat is de DS 4 eigenlijk in alle modi. Onze testwagen kan op dat vlak nog uitpakken met de optionele DS Active Scan Suspension. Dit systeem zoekt via een camera naar oneffenheden in het wegdek net voor de wagen en stemt de ophanging daar razendsnel op af. De nadruk op comfort heeft overigens weinig invloed in de bochten. De wagen helt nauwelijks over en over het algemeen is de wegligging gewoon erg goed.
DS positioneert zich in de markt als een volwaardig alternatief voor wagens zoals de Mercedes A-Klasse en BMW 1 Reeks. Dat valt ook op te maken uit de prijslijst want op het moment van de publicatie van dit testverslag start die bij 29.100 euro voor de PureTech 130 benzineversie. Ben je eerder geïnteresseerd in de plug-in hybride DS 4 E-Tense, dan starten de prijzen bij 38.800 euro.
Hiermee is het motorenaanbod overigens nog niet compleet. In 2024 lanceert het merk namelijk een elektrische DS 4. Meer details daarover ontbreken voorlopig nog.
DS is bij de ontwikkeling van de DS 4 duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Hoewel het ontwerp nog steeds eigenzinnig valt te noemen, is het resultaat ditmaal een streling voor het oog. Ook binnenin laat de DS 4 weinig steken vallen met een hoogwaardig interieur en vlot werkend infotainmentsysteem. Daarmee is de goednieuwsshow nog niet ten einde want ook de besturing en het onderstel weten te overtuigen.
Met de plug-in hybride DS 4 E-Tense kunnen zakelijke rijders in alle comfort en stilte genieten van elke autorit. Een iets groter rijbereik had daarbij wel mooi geweest. Voor particulieren met een kleiner budget lijkt de PureTech 130 ons een betere keuze.
Pluspunten
- Zeer knap design
- Afwerking en materiaalkeuzes interieur
- Beperkt verbruik
Verbeterpunten
- Elektrisch rijbereik
- Werking DS Smart Touch
- Zicht naar achteren
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de DS 4. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.