De Santa Fe betekende samen met de Tucson de start van het succesverhaal van Hyundai in Europa. Hoewel de Tucson de laatste jaren alle aandacht naar zich toe trekt, zou de Santa Fe wel eens een comeback kunnen maken. Hyundai lanceert namelijk een zuinige plug-in hybride variant en dan wordt zo’n SUV plots toch weer interessant. Hoe interessant? Dat zocht we voor je uit via een rijtest.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
De vierde generatie van de Santa Fe kwam in 2019 op de markt, maar amper een jaar later presenteerde Hyundai al een gefacelifte versie. Het woord "facelift" is wel een understatement want Hyundai heeft kosten noch moeite gespaard om de Santa Fe (fiscaal) aantrekkelijker te maken. Zelfs het platform werd vervangen. Hyundai wou namelijk hybride en plug-in hybride versies introduceren en dat bleek niet combineerbaar met het initiële platform.
De overige wijzigingen zijn wat traditioneler met nieuwe koplampen, een aangepaste grille, hertekende bumpers en achterlichten die met elkaar verbonden worden.
Wie al met de versie uit 2019 gereden heeft zal het nieuwe interieur van de Santa Fe zeker herkennen. Wel heeft Hyundai de middenconsole volledig opnieuw ontworpen. Zo is er een nieuw 10,25-inch infotainmentscherm en werd de versnellingspook van de automaat vervangen door vier grote knoppen.
Over knoppen gesproken, Hyundai blijft op dat vlak opvallend conservatief, zeker in vergelijking met de nieuwe Tucson (rijtest). Geen touch control knoppen voor de Santa Fe, wel een hele reeks fysieke knoppen. Zeer praktisch wat ons betreft, maar dat de middenconsole op die manier wat verouderd lijkt kunnen we niet ontkennen.
Verder vinden we een nieuw 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel achter het stuur en betere materialen doorheen het interieur.
Met een klassieke benzine- of dieselmotor zou de nieuwe Santa Fe in België geen schijn van kans maken. Hyundai levert de grote SUV hier dan ook uitsluitend als hybride of plug-in hybride. Geef je de voorkeur aan de meest zuinige Santa Fe, dan komt onze plug-in hybride testwagen in beeld. Diens aandrijflijn komt overeen met die van de Tucson Plug-in Hybrid en bestaat dus uit de bekende 1.6 T-GDi met 180 pk en een elektromotor van 91 pk. Het systeemvermogen komt uit op 265 pk en vierwielaandrijving is standaard. Volgens de WLTP-standaard bedraagt het gemiddeld verbruik slechts 1,6 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 37 gram per kilometer.
In eerste instantie zou je misschien sportieve rijprestaties verwachten van deze Santa Fe met een systeemvermogen van 265 pk. In praktijk is echter meestal, zoals bij alle PHEV’s, uitsluitend de elektromotor (91 pk) of benzinemotor (180 pk) actief. Geen snelle stoplichtsprintjes dus, maar dat is ook helemaal geen punt van kritiek. Sterker nog, dat zou zelfs niet bij het karakter van deze Santa Fe passen. Rustig cruisen in alle comfort, dat is één van de sterke punten van deze grote SUV.
Net als bij de Tucson Plug-in Hybrid hadden we liever een groter elektrisch rijbereik gezien. Na 50 elektrische kilometers ben je onvermijdelijk aangewezen op de benzinemotor en schiet het verbruik de hoogte in. Dagelijks de 13,8 kWh grote lithium-ion batterij opladen is dus zeker de boodschap.
Naargelang de staat van de wegen kan je kiezen uit drie rijmodi (Eco, Sport, Smart), maar er zijn ook drie terreinmodi (Mud, Sand, Snow). Met deze vierwiel aangedreven Santa Fe kan je je dus ook aan wat offroad-werk wagen.
Wie op zoek is naar de goedkoopste nieuwe Santa Fe komt terecht bij de 1.6 T-GDi Hybrid met 230 pk. Combineer je deze uitvoering met voorwielaandrijving, dan bedraagt de vanafprijs 54.299 euro. Vierwielaandrijving zorgt voor een meerprijs van 2.000 euro.
Zakelijke rijders laten wellicht vooral hun oog vallen op de Santa Fe Plug-in Hybrid. De vanafprijs ligt met 62.299 euro weliswaar wat hoger, maar dat plaatje verandert wanneer je rekening houdt met de total cost of ownership.
Toen Hyundai in 2019 de nieuwe Santa Fe lanceerde leken de kansen op succes voor de grote SUV quasi onbestaande. Reden: het ontbreken van hybride aandrijflijnen. Maar kijk, amper twee jaar later sturen de Koreanen drastisch bij met een uitgebreide update die ons laat kennismaken met de Santa Fe Hybrid en Plug-in Hybrid. En zo wordt de Santa Fe in 2022 toch weer relevant. Zuinig, een nog ruimer en gemoderniseerd interieur, comfortabel weggedrag en terreincapaciteiten, dat is een mooi totaalpakket. Dat daar ook een hoger prijskaartje aan vasthangt is niet meer dan normaal.
Pluspunten
- Erg ruim en praktisch interieur
- Zuinig (wanneer opgeladen)
- Rijcomfort
Verbeterpunten
- Te grote cluster schakelknoppen
- Elektrisch rijbereik
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Hyundai Santa Fe. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.