Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 29-08-2021

Het is alweer drie jaar geleden dat de Polestar 1 gelanceerd werd. Slechts 1.500 exemplaren worden er gebouwd van de coupé en 2021 wordt meteen ook het laatste productiejaar. Hoog tijd dus om via een rijtest uit te zoeken of je beter snel nog een exemplaar bestelt.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Tijdloos ontwerp

Het design is zeker één van de elementen waarmee Polestar klanten wil verleiden tot een aankoop. Want wat een geslaagd ontwerp is dit toch. Het lijnenspel blijft trouw aan dat van de Volvo Concept Coupé. Die laatste dateert uit 2013 wat meteen bewijst hoe tijdloos het ontwerp is. In levenden lijve imponeert deze coupé zo mogelijk nog meer dan op foto. Vooral de zij- en achterkant zijn een streling voor het oog. Dat bleek ook tijdens onze rijtest want meer dan eens leverde de wagen nieuwsgierige blikken en goedkeurende duimpjes op.

Interessant om weten is dat de hele koets gebouwd is uit met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP) waardoor Polestar een gewichtsbesparing van meer dan 200 kilogram heeft kunnen realiseren. Gelukkig maar want door de combinatie aan motoren en een groot accupakket weegt deze coupé nu nog steeds 2.350 kilogram.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)


Plug-in hybride aandrijflijn

Het ontwerp is dus een voltreffer en dat schept hoge verwachtingen voor de rest van de wagen. De aandrijflijn klinkt op papier ook al zeer aantrekkelijk. Hoewel Polestar zich voortaan volledig richt op elektrische wagens beschikt deze coupé over een plug-in hybride aandrijflijn. Twee elektromotoren met elk 116 pk, een derde elektromotor als Integrated Starter Generator met 68 pk en een viercilinder benzinemotor met 309 pk zorgen voor een systeemvermogen van 609 pk en, hou je vast, 1.000 Nm koppel.

De prestaties zijn navenant: een sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 4,2 seconden en de gecombineerde topsnelheid bedraagt 250 km/u. In geval van zuiver elektrisch rijden grijpt de begrenzer al in bij 160 km/u. Het verbruik volgens de WLTP ligt op amper 0,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 15 gram per kilometer.

Dankzij een 34 kWh accupakket bedraagt het elektrisch rijbereik van de coupé zo’n 125 kilometer. Een puik resultaat want de meeste plug-in hybrides houden het bij 50 à 60 kilometer. En er is nog meer goed nieuws want in tegenstelling tot vrijwel elke andere plug-in hybride kan je de Polestar 1 snelladen aan 50kW. Zo beschik je in minder dan een uur opnieuw over een volle accu. Raakt de accu onderweg toch leeg, dan hoef je je niet meteen naar het dichtstbijzijnde laadstation te haasten. Polestar heeft namelijk een grote brandstoftank van 60 liter voorzien voor de benzinemotor.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Vijf rijmodi

In praktijk heb je 609 pk in de Polestar 1 niet vaak nodig. Daarom kan je via een knop op de middenconsole switchen tussen 5 rijmodi. De benzinemotor permanent uitschakelen kan in de Pure-modus, wat ideaal is voor stedelijke verplaatsingen. Zelf legden we de grootste afstand af in de Hybrid-modus. De wagen spreekt dan eerst de elektromotoren aan en zorgt indien nodig voor wat ondersteuning via de benzinemotor. Passeer je onderweg een leuke bochtige weg of besluit je de Polestar 1 even los te laten op het circuit, dan stelt de Power-modus het maximaal vermogen ter beschikking door alle motoren te activeren.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)


Interieur

Het interieur is één en al herkenbaarheid want met uitzondering van de koolstofvezel sierpanelen en Polestar-gele accenten komt zowat alles uit de rekken van Volvo. Op zich is er helemaal niets mis met een mooi afgewerkt, premium Zweeds interieur, maar voor een exclusieve coupé als deze liggen onze verwachtingen toch iets hoger. Onze testwagen is uitgerust met witte voorstoelen en een zwarte achterbank. Wie dat contrast te groot vindt kan voor een meer traditionele zwarte bekleding opteren. Achterin plaatsnemen in de Polestar 1 blijkt geen sinecure. Voor kinderen lukt het nog wel, maar als volwassene zouden we ons beperken tot de plaatsen voorin en dan uiteraard liefst nog de bestuurderszetel.

Een puntje van kritiek is de afwerking van de centrale armsteun. Die is bovenaan aan de zijkant erg hard en soms bots je er in een bocht met je arm tegen. Zoek ook niet naar een groot opbergvak onder de centrale armsteun. Polestar had die ruimte nodig om een deel van de accu’s weg te stoppen.

Eerder reden we bij Autotijd met de Polestar 2. Het infotainmentsysteem komt ons dan ook bekend voor. De bediening gaat vlot en eenmaal je het systeem een beetje kent zijn alle belangrijke functies en instellingen snel gevonden. Compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay is uiteraard verzekerd. Verder projecteert een head-up display de belangrijkste info in de voorruit.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Koffer

Een grote koffer hoef je bij dit type coupés uiteraard niet te verwachten. Officieel bedraagt de kofferinhoud 143 liter, maar dat neemt in realiteit af tot 126 liter door de quasi onmisbare tas met laadkabels. Net voor de koffer zit een deel van de accu’s. Polestar heeft daar mooi op ingespeeld door in de koffer een transparante plaat te voorzien die de oranje aansluitingen voor het accupakket zichtbaar maken.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Rijden

Al na de eerste kilometers is duidelijk dat de Polestar 1 ontwikkeld is als een luxueuze, comfortabele GT en niet als een circuitracer die je voortdurend op de limiet rijdt. Dat was ook het opzet van Polestar dus missie zeker geslaagd. Ook op bochtige wegen voelt de coupé zich perfect thuis. Je voelt daar echt de werking van het Dynamic Torque Vectoring systeem dat meer power stuurt naar het buitenste achterwiel. Daardoor heeft de wagen meer stabiliteit en tractie in elke bocht en stuurt de wagen erg scherp. Verder geven de stoelen voldoende steun en is de zitpositie perfect in te stellen.

Voor we beticht worden van een promopraatje toch ook enkele serieuze punten van kritiek. Zo heeft onze testwagen last van heel wat kraakjes en piepjes. De kraakjes komen vanuit verschillende plaatsen in het interieur, de piepjes waren hoorbaar bij het nemen van een bocht naar rechts (voorbeeld op 1:49 in de video). Bovendien leverde het indrukken van het rempedaal eveneens een vervelend bijgeluid op. Ook dat hoor je in onze video. De testwagen heeft weliswaar al veel testkilometers bij collega-journalisten achter de rug. Wellicht gaat het dus om een geïsoleerd geval, maar toch, we geven het maar mee.

Wie belang hecht aan de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u zal flink zijn best mogen doen. Zelf hebben we het opgegeven cijfer van 4,2 seconden niet gehaald. Dat had niet zozeer te maken met de acceleratie zelf, maar wel met de gasrespons in de Power-modus. De motor lijkt een kleine seconde te twijfelen alvorens de benzine- en elektromotoren maximaal in te zetten. Een voorbeeld daarvan zie je in onze video onderaan (vanaf 9:26).

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Prijzen

Tenslotte staan we stil bij het prijskaartje. Met een oplage van 1.500 exemplaren blijft de Polestar 1 erg exclusief en daar betaal je voor. Minimaal 158.500 euro om precies te zijn. Werkelijk alles is wel inbegrepen in de standaarduitrusting. Enkele voorbeelden zijn sportzetels met nappaleer, een kristallen versnellingspook, een Bowers & Wilkins geluidssysteem met 15 speakers, koolstofvezel sierpanelen en de laatste nieuwe veiligheidssystemen. De enige optie in de configurator is een matte koetswerkkleur voor 5.000 euro. Verder kan je kiezen uit vijf lakkleuren en drie verschillende 21-inch velgen.

Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Conclusie

De prachtige Volvo Concept Coupé leek veroordeeld tot een leven in een museum, maar dankzij Polestar is de wagen alsnog werkelijkheid geworden. De complexe aandrijflijn en het exclusieve karakter van de Polestar 1 zorgen voor een fors prijskaartje, maar de coupé is ook uniek in zijn soort. Beschouw de Polestar 1 niet als een sportwagen voor trackdays. Dit is een luxueuze, comfortabele GT met verder wel een erg scherp rijgedrag. Geïnteresseerden moeten snel zijn, na 2021 gaan de orderboeken onherroepelijk dicht.

Pluspunten
- Prachtig, tijdloos ontwerp
- Ware bochtenridder
- Groot elektrisch rijbereik

Verbeterpunten
- Kleine koffer in realiteit nog kleiner door laadkabels
- Harde rand van centrale armsteun
- Kraakjes en piepjes (althans bij onze testwagen)


Rijtest Polestar 1 met 609 pk (2021)

Bekijk hieronder onze video voor de Polestar 1. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Polestar 1 POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN