Tot vorig jaar leken enkel premium automerken SUV Coupés op de markt te brengen, maar nu waagt ook Renault zijn kans met de Arkana. Autotijd deed een test met de enige benzineversie, de TCe 140 in uitrustingsniveau Intens.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Mensen die het autogerelateerd nieuws een beetje volgen kennen de Arkana eigenlijk al een tijdje. In 2019 kwam deze SUV Coupé namelijk al op de markt in Rusland. Een carrière in Europa leek toen hoogst onzeker, maar kijk, nu komt de Arkana toch naar Europa. De honger naar SUV’s lijkt hier niet te stillen, dus geef Renault eens ongelijk.
De Europese Arkana lijkt als twee druppels water op de versie voor de Russische markt, maar schijn bedriegt. Renault beseft namelijk dat de verwachtingen van Europese klanten een stuk hoger liggen en dus is het verouderde Dacia-platform van de Russische Arkana ingeruild voor het moderne CMF-B platform van de Clio en Captur.
De Arkana deelt zijn basis met de Captur, een SUV in het B-segment. Je bent dan ook snel geneigd om de Arkana te omschrijven als een Coupé-afgeleide van de Captur, maar dat is niet correct. Zo is de Arkana maar liefst 34 centimeter langer dan de Captur en steekt hij met zijn 4,57 meter zelfs de Kadjar voorbij. Wie opponenten zoekt voor de Arkana, moet die dus zoeken bij SUV’s in het C-segment en niet in het B-segment. Dat zal ook blijken uit de prijslijst, maar daarover later meer.
Binnenin wordt de link met de Captur toch weer duidelijk want het dashboard en de middenconsole van beide modellen komen nagenoeg overeen. Het digitaal instrumentenpaneel van 10,2-inch toont alle informatie die je zou verwachten met zelfs een functie die de afstand tussen jou en je voorligger uitdrukt in seconden. Wel is het instrumentenpaneel opvallend schuin geplaatst. Daardoor is de bovenkant van het scherm veel verder van je verwijderd dan de onderkant, zelfs al zou je de zetel in de hoogste stand zetten. Een meer loodrechte hoek ten opzichte van de kijkrichting zou als bestuurder fijner zijn.
Dan zijn we eigenlijk al rond qua opmerkingen over het interieur. De zitpositie is in orde, het materiaalgebruik staat op punt en het 9,3-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem werkt voldoende vlot. Bij SUV Coupés durft de hoofdruimte achterin al eens tegenvallen. Daar is bij de Arkana echter geen sprake van. Zowel hoofd- als beenruimte zijn ruim voldoende. Ook in de koffer is met een volume van 518 liter voldoende plaats om al je spullen kwijt te kunnen. Wel moet je rekening houden met een relatief hoge laaddrempel. Let ook op mocht je de E-Tech hybride uitvoering van de Arkana bestellen want die boet wat in aan bagageruimte door het aanwezige accupakket.
De motorenlijst is voorlopig zeer beperkt. Renault levert de Arkana als E-Tech Hybrid of TCe 140. Met die laatste zijn wij op pad gegaan. Het gaat om een 1.3 TCe benzinemotor die gekoppeld is aan een automaat. Het maximaal vermogen van 140 pk volstaat om vlot mee te kunnen in het verkeer. Enkel over de gasrespons zijn we minder te spreken, dat kan echt een pak beter.
De benzinemotor krijgt ondersteuning van 12 volt mild hybrid technologie, maar had Renault dat niet vermeld in de specificaties dan hadden we er ook niets van gemerkt. Desondanks zou dit het verbruik wel degelijk ten goede moeten komen, maar waarom dan niet meteen 48V technologie gebruiken zoals vrijwel elk ander automerk?
De Arkana stuurt goed en voelt zich best thuis op bochtige wegen. Oneffenheden in het wegdek worden bovendien goed weggefilterd. Kort samengevat heeft Renault een mooie balans gevonden tussen dynamiek en comfort.
Een Arkana configureren neemt niet veel tijd in beslag. Dat komt niet alleen door de beperkte motorenlijst, maar ook door de uitrustingsniveaus. Er zijn namelijk maar drie keuzes: Zen, Intens of de visueel sportieve R.S. Line. Wil je een digitaal instrumentenpaneel en 9,3-inch infotainmentscherm zoals in onze testwagen, dan moet je minimaal gaan voor de Intens uitvoering.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag is de basisprijs voor de Renault Arkana 28.600 euro. Voor de E-Tech hybride betaal je uiteraard iets meer. Die staat vanaf 30.200 euro voor de deur. De TCe 140 met uitrustingsniveau Intens kost minimaal 31.000 euro. Onze testwagen was wel nog uitgerust met opties zoals een voorlopig reservewiel, leder-pack, parking-pack, lederen zetelbekleding en de rode lakkleur. Daarmee komt het totaal op 34.420 euro.
Renault heeft zich als eerste volumemerk gewaagd aan een SUV Coupé en legt de lat meteen hoog. Zijn voortreffelijke interieur- en kofferruimte en keurig rijgedrag maken van de Arkana een grote concurrent voor SUV’s zonder spannende daklijn zoals de Peugeot 3008 en Hyundai Tucson. Bij die concurrenten bestaan wel meer mogelijkheden op vlak van motorisaties en uitrustingsniveaus, maar hoofden doen draaien zoals de Arkana deed tijdens onze rijtest doen die modellen al lang niet meer.
Pluspunten
- Eerste SUV coupé van volumemerk
- Ruimte voor passagiers achterin
- Grote koffer
Verbeterpunten
- Gasrespons
- Scherm instrumentenpaneel te fel gekanteld
- Slechts twee motorisaties
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video voor de Renault Arkana. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.