Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte SUV’s opgeeft. Integendeel, met de nieuwe Austral toont Renault zijn ambitie om het modellen zoals de Hyundai Tucson en Peugeot 3008 voortaan zeer moeilijk te maken. Wij gingen op pad met de Austral iconic esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Net als zijn voorganger deelt de Austral zijn platform met de Qashqai van concerngenoot Nissan, maar verder vaart Renault zijn eigen koers. Qua ontwerp vertoont de SUV veel overeenkomsten met de nieuwe elektrische Megane, maar in de uitvoering van diverse designelementen wordt net iets meer op veilig gespeeld. Bij onze testwagen wordt dat wel deels gecompenseerd met enkele visuele extra’s die deel uitmaken van de sportieve esprit Alpine uitvoering. Voorbeelden zijn de 20-inch Daytona velgen met Diamant look, de koetswerkkleur "Schiste grijs satijn" (optie van € 2.000) met een matte look en de zwarte sierlijsten boven de zijruiten. Verder zijn de merklogo’s en modelnaam uitgevoerd in "Ice Black".
Terwijl het exterieur van onze testwagen al opgesmukt is met sportieve extra’s komt het “esprit Alpine” gevoel pas echt tot uiting in het interieur. Om te beginnen kijken we op een lederen stuur met onderaan een touch van Alcantara en stiksels in de kleuren van de Franse vlag. Diezelfde vlag komt trouwens ook terug op de zijkant van de zetels die verder zijn uitgevoerd in ‘twill’-stof met carbonvezels en Alcantara met blauwe stiksels. Het logo van Alpine komt terug in de vloermatten en hoofdsteunen terwijl de volledige naam zichtbaar is op de instaplijsten. Los van het sportieve aspect voelt alles zeer kwalitatief aan. Enkel onderaan de deurpanelen grijpt Renault terug naar hard kunststof, maar dat zien we zonder probleem door de vingers.
Er is nog meer goed nieuws over het interieur want het infotainmentsysteem is een waar plezier om mee te werken. Alle inspanningen van diverse autofabrikanten ten spijt, er gaat niets boven Android Automotive dat in deze Austral niet alleen perfect geïntegreerd is, maar ook zeer snel reageert. Bovendien is Renault zo slim geweest om net onder het 12-inch touchscreen een rij fysieke knoppen te voorzien voor de klimaatregeling. Dit benadert echt de perfectie.
De kofferinhoud van de Austral met Mild Hybrid motoren bedraagt 500 liter. De Full Hybrid varianten moeten het echter stellen met 430 liter, maar dankzij de met zestien centimeter verschuifbare achterbank kan je achterin alsnog 555 liter aan bagage kwijt. Daar offer je evenwel (te) veel beenruimte voor op. Bovendien eindig je nog steeds met minder ruimte dan bijvoorbeeld in een even grote Hyundai Tucson Hybrid (616 liter). Met de achterbank in de standaardpositie is zowel de hoofd- als beenruimte wel oké.
Renault levert de Austral als milde hybride of gewone hybride. Voor deze test zijn we onderweg met de E-Tech full hybrid met 200 pk. Een driecilinder benzinemotor krijgt ondersteuning van een 50 kW elektromotor en een lithium-ionbatterij van 1,7 kWh. Dit leidt tot een gemiddeld verbruik van amper 4,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km volgens de WLTP. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 8,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 175 km/h.
Onze eerste meters met de Austral gebeuren in absolute stilte want de SUV doet bij elk vertrek meteen beroep op de elektromotor. Van zodra de lithium-ionbatterij onder een bepaald niveau daalt komt de verbrandingsmotor tot leven.
De versnellingsbak is een complexe constructie. Het gaat om een bak met zeven versnellingen waarvan twee voor de elektrische modus en vijf voor de hybridemodus. Volgens Renault moet dit leiden tot dynamische acceleraties en een hoge reactiesnelheid. Helaas toont de versnellingsbak tijdens onze test toch twee gezichten. Bij stadsverkeer en rustige ritten waarbij je het gaspedaal niet te bruusk intrapt werkt het voortreffelijk. Bij een meer dynamische rijstijl hoor je de versnellingsbak echter bijna luidop nadenken welke stand best geselecteerd wordt als reactie op een druk op het gaspedaal. Concreet merk je dit wanneer je de snelweg oprijdt of een inhaalmanoeuvre uitvoert en zeker bij acceleraties van 0 naar 100 km/h (zie 5:55 in POV video onderaan). Dan is het gewoon te lang wachten op de beloofde 200 pk. En oké, snelle acceleraties vanuit stilstand zal je in praktijk met een SUV zoals de Austral wellicht niet uitgebreid testen, maar het demonstreert wel de traagheid of besluiteloosheid van de versnellingsbak in bepaalde situaties. Overschakelen naar de Sport-rijmodus zorgt daarbij trouwens niet voor een snellere reactietijd.
Dat is meteen één van de weinige opmerkingen over het rijden met de Austral. Zo bleef ons gemiddeld verbruik in praktijk beperkt tot 5,0 l/100 km, slechts twee tienden meer dan het beloofde WLTP-cijfer. De mate van remregeneratie kan je instellen met de flippers achter het stuur. Verder is het weggedrag van de Austral zeer fijn, daarbij geholpen door de 4Control-vierwielsturing die ook uitstekend van pas komt bij het parkeren en bij andere manoeuvres.
Tenslotte nog dit: Renault voorziet drie bedieningshendels aan de rechterkant van het stuur, namelijk voor de versnellingen, de ruitenwisser en de volumeregeling. Dat lijkt in eerste instantie te veel van het goede. En jawel, de eerste dag werd de ruitenwisser twee keer ingeschakeld onder een stralende zon. Toch is dit een kwestie van gewenning want na een tweetal dagen was dit probleem van de baan.
Bij de publicatie van dit testverslag is er al een Renault Austral voor 31.800 euro. Voor dat bedrag krijg je de equilibre uitvoering van de mild hybrid benzineversie met 130 pk. De E-Tech Full Hybrid kost minimaal 38.700 euro. Kies je daarbij nog eens voor de esprit Alpine uitrusting, dan starten de prijzen bij 40.200 euro. Onze testwagen volgt het iconic esprit Alpine afwerkingsniveau. In combinatie met alle aangevinkte opties zoals 4Control vierwielsturing, de exclusieve grijze lakkleur, een head-up display, een panoramisch dak en Matrix ledverlichting bedraagt het prijskaartje uiteindelijk 51.100 euro.
Na de eerste generatie Koleos en de Kadjar is de Austral alweer de derde poging van Renault om door te breken in het drukbevolkte segment van compacte SUV’s. Derde keer goeie keer, zouden we durven stellen want de Austral overtuigt met zijn hoogwaardig interieur, feilloos infotainmentsysteem, puike rijeigenschappen en laag verbruik. Ook de nieuwe esprit Alpine uitrusting valt in de smaak. Enkel de complexe versnellingsbak gooit bij momenten wat roet in het eten, maar bij een rustige rijstijl zal je daar weinig van merken.
Pluspunten
- Zuinige aandrijflijn
- Materiaalgebruik en kwaliteit interieur
- Infotainmentsysteem op basis van Android Automotive
- Esprit Alpine label voegt meer toe dan vroegere R.S. Line
Verbeterpunten
- Versnellingsbak bij acceleraties en inhaalmanoeuvres
- Kofferruimte Full Hybrid
- Beenruimte met volledig naar voren geschoven achterbank
Nuttige links:
Bekijk hieronder onze video's voor de Renault Austral. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.