Net voor een facelift zijn intrede doet gaan we nog op pad met de Toyota Corolla Touring Sports. We focussen in deze test dan ook specifiek op de GR Sport uitvoering. Heeft deze versie net als de Yaris GR Sport een geheel eigen karakter of blijft het puur bij enkele visuele extra’s? Autotijd zocht het uit.
Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.
Ondanks de opkomst van SUV's zijn we in Europa ook nog steeds gek van station wagons. In die mate zelfs dat Toyota speciaal voor ons continent de Corolla Touring Sports heeft ontworpen. Sinds zijn lancering in 2019 doet die het zeker niet onaardig in de verkoopstatistieken.
Het ontwerp van de Corolla Touring Sports is dan ook een grote stap voorwaarts ten opzichte van zijn nogal kleurloze voorganger, de Auris Touring Sports. De extra stylingdetails van de GR Sport uitvoering maken het basisontwerp nog interessanter met 18-inch velgen, een andere grille, sportievere bumpers, side skirts met zwarte accenten en een andere bodembeschermingsplaat. Ook de koetswerkkleur Dynamic Grey is exclusief verkrijgbaar op de GR Sport en wordt bij onze Bi-Tone testwagen gecombineerd met een zwart dak en dito buitenspiegels.
Binnenin krijg je als extra’s een stuur met geperforeerd leder, rode stiksels en sportzetels met rode en lichtgrijze details. Een verbeterd infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen behoort sinds 2022 tot de standaarduitrusting van de GR Sport, maar is in 2023 alweer vervangen door een 10,5-inch exemplaar.
Een belangrijk verschil met de Corolla Hatchback is de grotere wielbasis (+6 cm). Uiteraard profiteert ook de GR Sport uitvoering hiervan, dus de passagiers achterin kunnen rekenen op voldoende beenruimte. Ook op de kofferruimte wordt niet ingeboet. Die blijft voor de 2.0L hybride gelijk aan 581 liter wat dicht aanleunt bij het gemiddelde in deze klasse.
Onder de motorkap wijzigt niets. De 2.0 liter hybride benzinemotor in onze testwagen bezorgt de Corolla Touring Sports GR Sport precies 184 pk. Vanaf 2023 beschikt de Corolla trouwens over een vernieuwde hybride aandrijflijn waarbij het vermogen wordt opgekrikt tot 196 pk en de CO2-uitstoot net afneemt. Meer daarover lees je later in onze uitgebreide test met de gefacelifte Corolla.
Laatst reden we nog met de Yaris GR Sport, een auto die duidelijk anders stuurt en aanvoelt dan de gewone Yaris. Dat ligt anders bij de Corolla Touring Sports GR Sport want Toyota heeft zich hier niet (of toch niet merkbaar) gemoeid met de besturing en ophanging. We kunnen de GR Sport dus beoordelen zoals elke andere Touring Sports. Bijgevolg kunnen we spreken van een comfortabele station wagon met een vlotte hybride aandrijflijn. 184 pk blijkt ruim voldoende en is wat ons betreft ook de logische keuze in combinatie met de GR Sport uitrusting. Het verschil met het alternatief, een 1.8L met slechts 122 pk, is namelijk vrij groot. Vanaf modeljaar 2023 huist er trouwens nieuwe hybride techniek met iets krachtigere motoren onder de motorkap. Zoals eerder vermeld volgt ons verslag daarover later dit jaar.
Als je voor de GR Sport met krachtigere motor kiest omwille van je sportievere rijstijl is het verder fijn om te weten dat de inbegrepen sportzetels wel degelijk een meerwaarde hebben. Ze geven je namelijk meer steun bij het snellere bochtenwerk.
Laat je die sportieve rijstijl even voor wat het is, dan blijft het verbruik in theorie beperkt tot zo’n 5,3 l/100 km. Zelf haalden we tijdens onze testweek een gemiddelde van 5,6 l/100 km.
Op het moment van de publicatie van dit testverslag kan je bij Toyota al de gefacelifte Corolla Touring Sports GR Sport bestellen. Prijzen voor de vernieuwde 1.8L met 140 pk starten bij 39.600 euro. Kies je voor de geüpdatete 2.0L hybride met 196 pk, dan betaal je minimaal 41.630 euro.
In tegenstelling tot bij de Yaris GR Sport kan je de keuze voor een Corolla Touring Sports GR Sport volledig laten afhangen van je persoonlijke smaak. Naast de visuele extra’s blijft deze station wagon namelijk even praktisch, comfortabel en zuinig als alle andere uitvoeringen. De 1.8L hybride motor met 122 pk (140 pk vanaf MY2023) lijkt ons wat karig voor deze sportief uitgeruste versie, maar in combinatie met de 184 pk sterke 2.0L (196 pk vanaf MY2023) vormt de Touring Sports GR Sport wel een mooi totaalpakket.
Pluspunten
- Mooie visuele extra's
- Zuinige hybride
- Beenruimte achterin (t.o.v. Corolla Hatchback)
Verbeterpunten
- Instap achterin (achterportier zwaait niet ver open)
- Geen sportieve afstelling voor besturing en ophanging
Bekijk hieronder onze video voor de Toyota Corolla Touring Sports. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!
Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.