Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 27-03-2023

Al meer dan tien jaar geleden geloofde Renault sterk in het concept van elektrische wagens. Het resultaat waren modellen zoals de Fluence Z.E. en de nog steeds leverbare Zoe. Toch bleef het wachten op een tweede elektrisch offensief tot 2022 met de Megane E-Tech Electric. Autotijd ging op pad met de EV60 Super Charge uitvoering voor een test.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

Het was al een poos geleden dat we echt veel vernieuwing zagen in de ontwerpen van Renault, maar met de Megane E-Tech Electric slaan de Fransen nu duidelijk een andere weg in. Om te beginnen zijn de proporties van de Megane compleet anders dan zijn voorganger die trouwens ook nog enkele jaren in productie blijft. Met zijn hoogte van 1,51 meter (+ 6 cm) leunt het model dichter aan tegen een crossover zoals de Captur. De lengte van amper 4,20 meter versterkt die indruk nog. Opvallend genoeg is de wielbasis net iets groter ten opzichte van de vorige generatie. De elektrische aandrijflijn maakt het namelijk mogelijk om de wielen ver richting de hoeken van de wagen te plaatsen.

Onze testwagen is uitgevoerd in de koetswerkkleur Rafale Grijs met een dak in sterzwart, een optie van 840 euro. Er zijn trouwens nog meer kleuren te vinden op deze Megane E-Tech Electric. Zo heeft de wagen steeds een chroomkleurige raamlijst die breed uitloopt in de C-stijl. Delen van de bumpers en wielkasten zijn dan weer glanzend zwart terwijl de deuren onderaan beschermd worden door donkergrijze kunststof panelen. Geen fan van de goudkleurige details in de voor- en achterbumper? Weet dan dat deze designelementen zijn voorbehouden voor de Iconic uitvoering.

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)


Interieur

Net als bij een aantal andere merken draait het infotainmentsysteem van alle nieuwe Renault modellen op Android Automotive OS. Een keuze die we wel kunnen smaken want de lay-out voelt meteen vertrouwd aan. Ook fijn is dat Renault een groot touchscreen van 12-inch installeert, althans als je de Techno of Iconic versie kiest. Gelukkig verdwijnt niet alles achter een scherm. Zo kan je de klimaatregeling gewoon bedienen via een rij fysieke knoppen.

De lengte van amper 4,20 meter doet misschien het ergste vrezen voor de binnenruimte, maar niets is minder waar. Zowel voorin als op de achterbank beschikken we over de ruimte die we verwachten in het C-segment. De compleet vlakke vloer maakt het voor een derde passagier op de achterbank zelfs aangenamer dan voorheen. Wel is het achterin erg donker, een gevolg van de kleine zijruiten en de al even kleine achterruit. Die laatste is bovendien nog omgeven door een achterspoiler wat nog meer licht wegneemt. Een bijkomend nadeel van deze designkeuzes is het zeer beperkte zicht naar achteren voor de bestuurder.

Over het algemeen geeft het interieur een kwalitatieve indruk met mooie materialen. Hier en daar spot je wel enkele opmerkelijke keuzes. Zo besloot Renault bijvoorbeeld om enkel specifiek de binnenkant van de opbergruimte in de deurpanelen met stof te bekleden terwijl het voor de rest van het deurpaneel onderaan teruggrijpt naar het gebruikelijke kunststof. Een probleem is dat niet, maar we geven het maar mee ...

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Om de koffer te openen druk je op de voorziene knop in de kofferklep. Tot zover niets vreemd, maar dat vierkant knopje van Renault valt wel zeer klein uit. Het koffervolume is met 440 liter zeker niet verkeerd. Eigenaars van een Volkswagen ID.3 moeten bijvoorbeeld tevreden zijn met 385 liter. Kanttekening daarbij is dat de laadvloer in de Megane zeer laag is met een hoge tildrempel en het ontbreken van een vlakke laadvloer tot gevolg. Verder kan je de laadkabel kwijt in een aparte ruimte onderin. Een frunk (koffer vooraan) is niet aanwezig.

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)


Aandrijflijn

Onze testwagen is een EV60 Iconic Super Charge uitvoering met een elektromotor van 218 pk en een accupakket van 60 kWh. Volgens Renault haal je daarmee een rijbereik van zo’n 450 kilometer. Het officiële WLTP-verbruik bedraagt 16,1 kWh/100 km.

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Rijden

Al na enkele kilometers wordt duidelijk dat de nieuwe Megane erg direct stuurt. Het ietwat hexagonale stuur is op geen enkel moment hinderlijk, maar de precieze meerwaarde ontgaat ons wel. Alle power gaat trouwens naar de voorwielen en die kunnen zelfs in de Sport-modus prima overweg met het maximaal vermogen van 218 pk. Focus je liever op een maximaal rijbereik, dan selecteer je beter de Eco-modus. Dat die je geduld wat op de proef stelt bij inhaalmanoeuvres moet je erbij nemen.

Verder monteert Renault flippers achter het stuur die je toelaten de mate van regeneratief remmen in te stellen. Op de hoogste stand remt de Megane zeer sterk af, maar volledig tot stilstand komen doet de wagen enkel met een extra duw op het rempedaal. Geen one pedal driving dus.

Het onderstel is vrij strak afgesteld, maar toch blijft de wagen op elk moment voldoende comfortabel. Tijdens het accelereren hoor je een licht zoemend geluid van de elektromotor. Eens op snelheid valt dat volledig weg zodat het best stil is. Ook van enige wind- of rolgeluiden is weinig te merken.

Een aangename verrassing was ons testverbruik van 15,2 kWh. Let wel, dat cijfer bereikten we met de hulp van een warmtepomp, een optie waar Renault 500 euro voor vraagt en die we warm zouden aanbevelen. Is de batterij bijna leeg, dan kan je in onze Super Charge uitvoering laden met een 1-fase boordlader van 7 kW. Snelladen kan aan maximaal 130 kW. Wil je een 22 kW boordlader, dan vink je de Optimum Charge uitvoering aan.

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Prijzen

Bij de publicatie van dit testverslag kost de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric minimaal 42.350 euro. De reden voor die hoge vanafprijs is het ontbreken van de EV40 basisuitvoeringen in de huidige configurator. Bijgevolg beschikt elke elektrische Megane momenteel over het grotere 60 kWh accupakket en 218 pk. Voor onze testwagen, een Iconic EV60 Super Charge met 218 pk, betaal je minstens 48.350 euro.

Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Conclusie

Na twee anonieme generaties valt de nieuwe Renault Megane opnieuw op in het verkeer. In positieve zin gelukkig, al is het uitgebreide kleurenpallet van onze testwagen misschien net iets te veel van het goede. Dat kan je echter verhelpen via een slimme configuratie. Belangrijker is de vaststelling dat Renault zijn huiswerk goed heeft gemaakt. Zowel op vlak van design, ergonomie, rijeigenschappen als verbruik scoren de Fransen goede punten. De Megane is dus terug van nooit echt weggeweest. Helaas hangt daar in het elektrisch tijdperk wel een zeer hoog prijskaartje aan vast.

Pluspunten
- Besturing en rijprestaties
- Infotainmentsysteem met Android Automotive
- Gemiddeld verbruik (testwagen met warmtepomp)

Verbeterpunten
- Zicht naar achteren
- Hoge vanafprijs


Test Renault Megane E-Tech Electric EV60 Super Charge (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Renault Megane E-Tech Electric. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Renault Megane E-Tech Electric POV testrit

Renault Megane E-Tech Electric exterieur en interieur in detail

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN