Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)
Auteur: Stijn Roggeman
Verschenen op 14-11-2021

Tegenwoordig tel je als merk niet meer mee zonder een compacte SUV. Toyota liet dit segment lange tijd links liggen, maar springt nu toch op de kar met de Yaris Cross. Wij gingen op pad met de hybride uitvoering.

Wil je onze testwagen in detail bekijken of de rijtest zelf ervaren? Bekijk dan onze video's onderaan dit verslag. Vergeet ook zeker niet gratis te abonneren op CarStan POV Driving en CarStan Visuals, de internationale YouTube-kanalen van Autotijd.be.

Ontwerp

In 2009 deed Toyota al een poging in het crossover B-segment met de Urban Cruiser. Maar laat ons eerlijk zijn, dat model was iedereen meteen na de lancering alweer vergeten. Om op te boksen tegen de Mokka’s, Puma’s en Capturs van deze wereld is meer nodig en dat lijkt Toyota ook te beseffen. Zo heeft de designafdeling werk gemaakt van een fris ontwerp dat bovendien onderscheidend genoeg is ten opzichte van de concurrentie. Onze testwagen is uitgevoerd in Brass Gold met zwarte accenten. Wellicht niet de eerste kleurencombinatie die je bij het configureren zou selecteren, maar de goudgele kleur staat de Yaris Cross verrassend goed.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)


Interieur

Het interieur van de Yaris Cross komt nagenoeg overeen met dat van de Yaris hatchback. Zo bestaat het instrumentarium standaard uit een scherm omgeven door twee digitale klokjes. Wij rijden echter in een duurdere Elegant Bi-Tone uitvoering en die krijgt een display, aangevuld met analoge tellers aan de zijkant. Als je budget het toelaat is dit zeker een aanrader. Bij zonnige weersomstandigheden is de informatie namelijk veel beter leesbaar dan op het instrumentarium met de ronde klokjes.

De Elegant uitvoering heeft ook gevolgen voor de middenconsole want daar vinden we een groter touchscreen. Dat werkt vlot en reageert snel op alle commando’s. Verkies je liever je vertrouwde Android Auto of Apple CarPlay, weet dan dat de SUV draadloos te connecteren is met beide systemen. Verder is de indeling van het dashboard net wat anders. De aparte cluster voor de klimaatregeling blijft gelukkig behouden.

De Yaris Cross staat op hetzelfde platform als de hatchback en deelt bijgevolg ook diens wielbasis van 2,56 meter. De beenruimte achterin is daarmee aan de krappe kant, al blijft het wel aanvaardbaar voor een SUV in het B-segment. De 9 extra centimeters in de hoogte zorgen achterin dat er aan hoofdruimte geen gebrek is.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Koffer

De koffer biedt een laadruimte van 397 liter. De achterbank kan je wel neerklappen in 60/40 of 40/20/40 bij de hogere uitvoeringen. De duurdere uitvoeringen hebben bovendien een laadvloer in twee delen. Dit kan je in detail bekijken via onze video onder dit artikel (exterieur en interieur in detail).

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)


Toyota Safety Sense

Op gebied van veiligsheidssystemen verdient Toyota alle lof. Toyota Safety Sense behoort namelijk tot de standaarduitrusting van elke Yaris Cross. Inbegrepen functies zijn onder meer Pre-Collision System met voetgangers- en fietsdetectie, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert en Road Sign Assist.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Hybride aandrijflijn

De Yaris Cross is verkrijgbaar met een gewone benzinemotor, maar voor onze test gingen we op pad met de hybride variant. Onder de kap zit de aandrijflijn die we reeds kennen van onze test met de Yaris hatchback. Een benzinemotor en elektromotor zijn samen goed voor 116 pk. Schakelen gebeurt automatisch via een CVT versnellingsbak.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Rijden

Over naar het rijden dan. Wat meteen opvalt bij het instappen is de hogere zitpositie. Niet alleen verloopt het in- en uitstappen daardoor een stuk makkelijker, het vergroot ook de zichtbaarheid rondom de wagen tijdens het rijden.

Eenmaal onderweg merken we dat de benzinemotor toch wat vaker aan het werk moet dan bij de Yaris hatchback. Dat blijkt ook uit het (deels) digitale instrumentenpaneel waar één van de functies je het percentage EV/benzine toont. Het verbruik ligt dan ook iets hoger, maar blijft met 5,3 liter nog steeds zeer goed. Wie de Power rijmodus negeert en het gaspedaal wat rustiger bedient moet trouwens zeker nog beter kunnen doen.

Over rijmodi gesproken, Toyota laat je kiezen tussen Normal, Eco en Power. Voor rustige ritten in de stad en op het platteland volstaat de Normal modus, enkel op snelwegen komt de Power modus goed van pas. De CVT automaat zorgt ervoor dat het gebrom van de driecilinder benzinemotor bij acceleraties nadrukkelijk aanwezig is. Eenmaal op snelheid neemt de elektromotor over en wordt de SUV een pak stiller.

Naast de traditionele rijmodi heeft Toyota de Yaris Cross uitgerust met een speciale “EV-mode” knop. Ondanks meerdere pogingen in verschillende rijomstandigheden verscheen telkens de melding “EV-mode onbeschikbaar”. Jammer want wat is dan de meerwaarde van deze knop? We lieten de wagen bijgevolg al snel zelfstandig zoeken naar de optimale wisselwerking tussen de benzine- en elektromotor. Toyota heeft dat gelukkig voortreffelijk geprogrammeerd zodat de EV-mode knop eigenlijk nooit wordt gemist.

De term "dynamisch" gaat misschien net te ver, maar het rijgedrag van de Yaris Cross is zeker niet verkeerd en een grote stap vooruit ten opzichte van de vorige generatie compacte modellen van Toyota. Veel heeft te maken met het nieuwe GA-B-platform. Daardoor heeft de SUV een lager zwaartepunt en betere gewichtsverdeling tussen voor en achter.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Prijzen

Op het moment van de publicatie van dit testverslag staat de Toyota Yaris Cross bij de Belgische verdelers met een vanafprijs van 23.000 euro. Voor dit bedrag is de SUV uitgerust met een 125 pk sterke benzinemotor en een manuele zesbak. Opteer je voor de hybride variant, dan betaal je minimaal 25.430 euro. Onze testwagen, de Elegant Bi-Tone uitvoering, is dan weer verkrijgbaar vanaf 33.720 euro.

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Conclusie

Een compacte SUV is anno 2022 dé manier om klanten in België en Nederland te doen watertanden. De Yaris Cross zal dus al heel wat interesse opwekken bij het grote publiek, zeker omdat de designafdeling van Toyota voor een mooie verpakking heeft gezorgd. Wat een verschil met enkele jaren geleden. Het opvissen van de Yaris-badge is een slimme zet. Die naam klinkt al twee decennia vertrouwd in de oren en bezorgt deze gloednieuwe Cross meteen een ijzersterk imago.

De SUV kan tijdens onze testweek overtuigen met zijn uitstekende hybride aandrijflijn die enkel bij stevige acceleraties van zich laat horen. Ook het comfort en de ergonomie binnenin zijn uitstekend. Combineer dat met een correct prijskaartje en dan zijn er maar weinig redenen om deze Yaris Cross niet op de shortlist te zetten in je zoektocht naar een compacte SUV.

Pluspunten
- Uitstekende hybride aandrijflijn
- Comfort en gebruiksgemak
- Standaard Toyota Safety Sense

Verbeterpunten
- Meerwaarde EV-mode
- Beenruimte achterin


Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid met 116 pk (2022)

Bekijk hieronder onze video's voor de Toyota Yaris Cross. Vergeet ook niet gratis te abonneren op de internationale YouTube kanalen van Autotijd.be. Zo mis je geen enkele nieuwe video!

Video Toyota Yaris Cross exterieur en interieur in detail

Video Toyota Yaris Cross POV rijtest

Volg Autotijd.be

Autotijd.be maakt video's onder het internationaal label "CarStan" op YouTube.

POV testritten
Exterieur & interieur in detail

Meer rijtesten

rijtest Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Test Lexus LC 500h Hokkaido Edition (2023)

Lexus staat in Europa bekend om zijn SUV’s zoals de NX en RX, maar het Japanse merk levert hier ook andere modellen zoals de ES en LS. Hun meest ...
rijtest Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Test Abarth 500e Cabrio (2023)

Geen enkel automerk ontsnapt aan de elektrische revolutie. Ook Abarth denkt ondertussen volop aan de toekomst en stelde recent hun versie van de Fiat ...
rijtest Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Test Toyota GR Supra met handgeschakelde zesbak (2023)

Een handgeschakelde Toyota GR Supra voor de Europese markt, wie had dat nog durven dromen. Maar kijk, ondertussen is het echt zover en hebben wij ...
rijtest Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

Test Lexus RX 500h F Sport Performance (2023)

De Lexus RX neemt het op tegen populaire SUV’s zoals de BMW X5 en Mercedes GLE. Geen makkelijke taak waardoor de RX tot nu toe een zeldzame ...
rijtest Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Test Renault Austral E-Tech hybrid 200 esprit Alpine (2023)

Na amper één generatie verdween de Kadjar vorig jaar uit de showrooms van Renault, maar dat betekent niet dat het merk het segment van compacte ...
rijtest Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Test Toyota Corolla GR Sport (2023)

Wanneer we in Europa praten over de Corolla denken we in eerste instantie aan de Touring Sports, de break die hier het leeuwendeel van de verkopen ...
ALLE RIJTESTEN